Telecon grootheid OPTA heeft 10 waarschuwingen uitgedeeld aan aanbieders van telefoon, internet, televisie en radio voor het niet respecteren van het recht van de consumenten op een maximale opzegtermijn.
Sinds 1 juli 2009 kan de consument, na afloop van de eerste contractsperiode, op elk gewenst moment zijn contract opzeggen met een maximale opzegtermijn van één maand.
OPTA heeft eind augustus steekproefsgewijs 30 aanbieders gecontroleerd. Hiervan zijn 10 aanbieders in overtreding. Zij hebben een schriftelijke waarschuwing van OPTA ontvangen.
In november 2009 controleert OPTA deze aanbieders opnieuw. Als OPTA dan opnieuw een overtreding constateert, kan zij een last onder dwangsom opleggen of een boete.
Dit is de link naar de geanonimiseerde brief aan de betreffende aanbieders.
Frank
De brief van OPTA lezende controleren ze of de aanbieder zijn algemene voorwaarden heeft aangepast. Controle van de algemene voorwaarden is echter geen bevoegdheid van OPTA. OPTA kan slechts ingrijpen als individuele consumenten een klacht hebben ingediend. De tekst van artikel 7.2a Telecommunicatiewet heeft het slechts over de overeenkomst tussen de consument en de aanbieder die met een termijn van 1 maand moet kunnen worden opgezegd. Het artikel rept met geen woord over de algemene voorwaarden. OPTA heeft dus duidelijk geen bevoegdheid m.b.t. die algemene voorwaarden.
Als aanbieders dus hun eigen (oude) voorwaarden niet meer toepassen en toch het contract beeindigen met een opzegtermijn van 1 maand, kan OPTA volgens mij niets uitrichten, ook als de algemene voorwaarden nog niet zijn aangepast. OPTA zal dus aan de hand van individuele gevallen onderzoek moeten doen.
De OPTA lijkt hier welbewust bezig zijn werkterrein uit te breiden naar dat van de consumentenbescherming. Het privaatrecht regelt reeds de nietigheid van dergelijke voorwaarden.