Steeds meer consumenten maken gebruik van de sim only abonnementen. De grootste reden hiervoor is toch wel het kostenaspect omdat de sim only abonnementen aanzienlijk voordeliger zijn dan de abonnementen inclusief een toestel. Bij een sim only abonnement ontvang je alleen een simkaart waarmee je vanaf het begin van elke maand kan beschikken over een bepaald aantal belminuten, data of sms’jes. Eigenlijk is dit niet anders als bij een abonnement inclusief toestel. Een abonnement inclusief toestel is gewoon duurder omdat je een aflossing of huurbedrag betaald voor de het toestel. De prijsverschillen kunnen echter wel oplopen tot circa 30 Euro per maand, maar dan heb je wel een nieuw toestel. De grote overeenkomst tussen beide abonnementssoorten is dat je vooraf betaald voor een betaald voor jouw belbundel, databundel en of sms’jes. Maar wat gebeurt er nu met deze tegoeden aan het einde van de maand?
Beperkte houdbaarheid
In 2013 berekende de consumentenbond dat de providers in totaal 68 miljoen Euro verdienden door belminuten en datategoeden aan het einde van elke maand te laten vervallen. Hierop organiseerde de consumentenbond een petitie om de belbundels en databundels langer houdbaar te maken. Deze petitie, die door ruim 39.000 consumenten werd ondertekend, werd aan de Tweede Kamer aangeboden. Omdat een meerderheid van de Tweede Kamer steunde het pleidooi waarop Minister Kamp (Economische Zaken) de providers verzocht om iets aan de beperkte houdbaarheid van de belbundels en databundels te doen.
Wetgeving
Na talloze pogingen om de providers op andere gedachten te brengen overwoog Minister Kamp aan het begin van 2014 de wetgeving aan te passen. Echter na hernieuwd overleg met de providers werd duidelijk dat er geen aanpassingen in de wetgeving komen als het gaat om de geldigheid van de bel-, sms-, en datategoeden. De grootste reden hiervoor was dat de providers steeds meer abonnementen met onbeperkt bellen, sms’en en mobiel internetten aanboden. Een tweede reden was dat de consumenten bij een abonnement, met een beperkte belbundel en/of databundel, de mogelijkheid kregen om hun bundels per maand bij te stellen. De discussie rond de houdbaarheid van de belbundel en databundel werd hierdoor minder belangrijk.
De huidige situatie.
Nog steeds hebben de abonnementen met een beperkte belbundel en of databundel een beperkte houdbaarheid. De meeste providers hanteren de regel dat de bel- en data-tegoeden aan het einde van de maand vervallen. Echter zijn er twee uitzonderingen die een geldigheidstermijn van 3 maanden hanteren: Telfort en Vodafone. Deze twee providers hebben deze verlengde geldigheid van de belbundels en databundels in hun voorwaarden opgenomen. Sterker nog; Als je bij Vodafone jouw bel- of datategoed gaat opwaarderen, zijn deze zelfs 12 maanden geldig. Aan de andere kant beëindigde T-mobile eind 2015 de Relax- en Flex-abonnementen waarbij de bel- en datategoeden onbeperkt geldig waren. De opgespaarde bel- en datategoeden kwamen, ondanks heftige protesten van de consumenten, te vervallen. Ter compensatie konden abonnementhouders overstappen naar een andere abonnementsvorm waarbij een korting werd aangeboden. Echter de belbundels en databundels hadden een geldigheid van 1 maand.
Afronden belminuten.
Een ander discussiepunt omtrent de belbundel is het feit dat sommige providers de gesprekskosten afronden op hele minuten. De gemiddelde consument werd hierdoor in 2014 geconfronteerd met een kostenpost van 21 miljoen Euro per maand. Het afronden van de gesprekskosten gaat natuurlijk ten kosten van het beltegoed waardoor de belbundel aanzienlijk sneller wordt geconsumeerd. Ook op dit punt werden de providers aangesproken waardoor een geleidelijke verandering in de berekening van de gesprekskosten plaats vond. Inmiddels berekenen de meeste providers de gesprekskosten per seconde waardoor de consument ook werkelijk betaald voor de tijd dat er wordt gebeld.
Roamingkosten
De roamingkosten zijn de kosten die je maakt als je gebruik maakt van het netwerk van een andere provider. Als je bijvoorbeeld op vakantie bent in Frankrijk kan je natuurlijk niet rechtstreeks verbinding maken met het netwerk van de KPN. Via het netwerk van een lokale provider, zoals Orange, SFR of Bouygues Télécom, maak je dan indirect verbinding met het netwerk van de KPN. Hiervoor brengen de lokale providers kosten in rekening: de roamingkosten. Hierdoor kan het mobiel bellen en internetten in het buitenland een kostbare onderneming worden. Vaak wordt je een maand na jouw vakantie geconfronteerd met een aanzienlijke nota voor het gebruik van jouw smartphone op jouw vakantiebestemming. Echter door de nieuwe wetgeving van de Europese commissie zullen de roamingkosten binnen de EU-lidstaten per juni 2017 afgeschaft worden.
Wat doe je met jouw bel- en datategoeden
Voordat je een abonnement afsluit is het belangrijk om te weten hoe jouw mobiele gedrag werkelijk is. Ben jij een prater die te pas en te onpas familie en vrienden lastig valt met een onverwacht telefoontje? Of ben je nu juist iemand die al zijn avonturen uitgebreid via de sociale media deelt? Of ben je een “einzelganger” die zich graag digitaal isoleert? Hoe dan ook, de ene mobiele gebruiker komt werkelijk elke maand bel- en datetegoeden tekort terwijl de ander juist genoeg heeft aan uitsluitend 10 belminuten. Voor de actieve mobiele gebruiker zal de geldigheid van 1 maand voor het bel- en datategoed totaal geen probleem zijn. De passieve mobiele gebruiker zal er aan de andere kant weer bij gebaat zijn als zijn bel- en datategoed 3 maanden houdbaar is. Bij de keuze van een abonnement is het ook belangrijk om te weten hoe de gesprekskosten worden berekend (Per seconde of per minuut), of je gebruik kan maken van het 4G netwerk en of er beperkingen zijn voor instant messaging (WhatsApp, Skype enzovoorts). Hoe dan ook, kies altijd voor een abonnement dat bij jou past!