opta-kpn

Sim only segment groeit in krimpende markt

In 2012 werden er in Nederland 4,7 miljoen mobiele telefoons verkocht, een daling van 3,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Opmerkelijk is dat daar 26 procent simlockvrije en 28 procent prepaidtoestellen bij zaten. Dit heeft zijn weerslag op de markt van abonnementen met toestel, die bleef steken op 45 procent.

De telefoniemarkt in het algemeen kromp in 2012 licht, maar het aantal afgesloten sim only abonnementen steeg.

“Consumenten maken langer gebruik van hun toestel, waardoor er meer vraag is naar sim only’.

Verklaart een medewerker van Vodafone.

Daarnaast geeft men aan dat de smartphonemarkt volwassen wordt. De ontwikkelingen gaan iets minder snel, waardoor er minder echt nieuwe features komen die men moet hebben. Ook T-Mobile heeft de stijging opgemerkt en reageert er op door de inzet van specifieke sim only aanbieders zoals Simpel en Ben.

KPN schrijft bij haar jaarcijfers dat de stijging in het aantal mobiele consumenten abonnees in het vierde kwartaal werd gedreven door SIM-only abonnees. Het totale mobiele marktaandeel van KPN stabiliseerde daarmee in het vierde kwartaal rond 45 procent.

Sim only

“Het zal ongetwijfeld ook zo zijn dat de economische situatie een rol speelt bij de keuze van een abonnement, waardoor men bijvoorbeeld eerder een sim only kiest”, aldus Ruud Kok van VergelijkSimOnly.nl. “We zien steeds vaker dat klanten, die tevreden zijn met hun huidige toestel, na afloop van hun bestaande abonnement overstappen op sim only. Dat is goedkoper dan je abonnement verlengen”.

De aanschafkosten voor het toestel zijn eenmalig en je kiest er zelf een voordelig sim only abonnement bij. De korting die je normaal krijgt op een toestel, wordt verrekend met het abonnement waardoor de maandlasten veel lager zijn. Het geeft ook veel vrijheid in de keuze voor een provider.

Enig punt van aandacht is dat het bellen ‘buiten de bundel’ de kosten snel kan doen oplopen.

Smartphones

De totale telefoonmarkt kromp in 2012, er werden met 4,7 miljoen telefoons 162.000 minder toestellen verkocht dan in 2011. Het aandeel van smartphones in de totaalverkoop steeg van gemiddeld 53 procent in 2011 naar 65 procent vorig jaar. Van die verkoop profiteerden vooral Samsung en Apple.

Daarentegen zagen Blackberry, Nokia, HTC en LG hun aandeel dalen.

Android bleef in 2012 onveranderd het populairste mobiele platform.

Over Redactie

De redactie is een telecommunicatie freak in het algemeen zeg maar. De oude koperen draadjes het liefst, maar een Glasvezel kabeltje is ook welkom in het huis. Tevens een liefhebber van : Android, Bodyboarden, Frankrijk, glas wijn, en grieks eten!

Kijk ook

Het verschil tussen iPhone 14 Pro en Pro Max

Het verschil tussen iPhone 14 Pro en Pro Max

Ben jij ook benieuwd naar het verschil tussen de iPhone 14 Pro en de iPhone …