Telecombedrijven moeten duidelijker zijn over de manier waarop ze kosten in rekening brengen bij bellende klanten. Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken heeft de bedrijven hierop aangesproken.
De bewindsvrouw reageert hiermee op vorige maand ingediende Kamervragen, waarin aandacht werd gevraagd voor het feit dat telecombedrijven zijn overgestapt op een nieuwe manier van tariefberekening. Hierbij wordt per minuut betaald, wat betekent dat als iemand 61 seconden belt, 2 minuten in rekening worden gebracht.
,,Het moet glashelder zijn of je per minuut betaalt of per seconde als je mobiel belt”, aldus Van der Hoeven. Volgens haar zien veel consumenten bij het afsluiten van een mobiel abonnement door de wirwar van tarieven en informatie door de bomen het bos niet meer.
Door de praktijk van de telecombedrijven kan een bepaald abonnement heel goedkoop lijken, maar duurder uitpakken dan gedacht. Het kan dan soms voordeliger zijn een iets duurder abonnement te nemen en per seconde te betalen.
Van der Hoeven en de Opta, de waakhond op de telecommarkt, zijn met de bedrijven in gesprek om te zorgen voor meer duidelijkheid. ,,Zo nodig komen hier regels voor”, waarschuwt de minister.
Volgens het Financieele Dagblad, dat vorige maand publiceerde over de kwestie, werken grote telecomproviders zoals KPN, T-Mobile en Vodafone bij een aantal abonnementen met tariefberekening per minuut.
One comment
Pingback: Tweets die vermelden De telefoonrekening moet duidelijker | WatdoenWijMet : Glasvezel, ADSL, IPTV -- Topsy.com