Nieuwe eisen aan verkoop mobiele telefoons op afbetaling

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft eisen opgelegd aan de reclames van telecomaanbieders voor de verkoop van mobiele telefoons op afbetaling. Deze regels zijn op 1 januari 2017 ingegaan. Dit omdat mobiele telefoons op afbetaling worden gezien als kredieten, iets waar de AFM op toeziet. Deze regels beschermen de consument. Hier lees je meer over deze regels en wat het betekent voor de consument.

Mobiele telefoons op afbetaling

Mobiele telefoons worden dikwijls aangeboden samen met een abonnement. Dit abonnement heeft vaak een looptijd van een à twee jaar. Je betaalt dan een vast bedrag per maand, waarin ook de kosten van de mobiele telefoon zitten. Deze kosten worden dus ook afbetaald. Daarom ziet de AFM mobiele telefoons op afbetaling als kredieten. Andere kosten, zoals die voor belminuten en dergelijke worden niet gezien als kredieten.

Regels reclame en websites

De regels moeten de consument beschermen door ze informatie te geven over het telefoonkrediet en de kosten. Allereerst moet de waarschuwingszin ‘Geld lenen kost geld’ in beeld komen bij de reclames. Daarnaast moeten de kosten van het krediet duidelijk zijn. Zo kunnen consumenten de kosten van mobiele telefoons met en zonder abonnement makkelijk naast elkaar stellen. Tenslotte moet de krediettabel worden weergegeven, met hierin onder andere de looptijd, de kosten voor krediet en de totale kosten voor de consument. Dit zorgt wederom voor een betere vergelijking van de verschillende opties.

Verplicht abonnement

Soms is er sprake van koppelverkoop, waarbij je verplicht een abonnement moet afsluiten bij de koop van je mobiele telefoon. Als dit het geval is, dan mogen de telecomaanbieders kosten of rente verrekenen voor het telefoonkrediet. In de krediettabel staat dan ook 0% bij het rentepercentage.

Regels vanaf 1 mei 2017

Vanaf 1 mei 2017 moeten telecomaanbieders ook een leentoets afnemen voor telefoonkredieten die meer dan 250 euro kosten. Dit is inclusief een toets bij het Bureau Kredietregistratie. Telecomaanbieders zullen hun klanten hierover informeren. Klanten zullen namelijk vanaf 1 mei hun inkomen moeten opgeven voor de aankoop van een nieuwe mobiele telefoon op afbetaling. Daarnaast zullen telefoonkredieten die hoger zijn dan 250 euro ook geregistreerd moeten worden bij het BKR. Zo heeft deze aankoop invloed op de leencapaciteit van de consument. Dit moet als resultaat hebben dat consumenten verstandige kredieten zullen afsluiten en een verminderde kans hebben op betalingsproblemen.

Over Redactie

De redactie is een telecommunicatie freak in het algemeen zeg maar. De oude koperen draadjes het liefst, maar een Glasvezel kabeltje is ook welkom in het huis. Tevens een liefhebber van : Android, Bodyboarden, Frankrijk, glas wijn, en grieks eten!

Kijk ook

Het verschil tussen de S22 Ultra en de S23 Ultra

Het verschil tussen de S22 Ultra en de S23 Ultra

Ben je op zoek naar een nieuwe smartphone die aan al je eisen voldoet en …