Vodafone neemt BelCompany over

Vodafone

Vodafone Nederland heeft bekend gemaakt dat het BelCompany B.V. en diens dochterondernemingen zal gaan overnemen.

Vodafone heeft de intentie om een multibrand strategie te gaan voeren wat inhoud dat het merk BelCompany en Telefoonkopen.nl niet van het straatbeeld zal gaan verdwijnen.

BelCompany is nu eigendom van de Macintosh Retail Group en zal voor ongeveer 120 miljoen over van eigenaar wisselen.

Bart Hofker, Directeur Consumentenmarkt Vodafone Nederland: “Onze ambitie is nog verder te groeien in Nederland. De overname van het succesvolle BelCompany past bij deze ambitie en onze multibrand strategie. We vergroten hiermee ons bereik waardoor we letterlijk dichter bij klanten komen te staan. Dat is belangrijk omdat persoonlijk advies en ondersteuning via fysieke winkels steeds belangrijker wordt.

Dit komt onder andere door de opkomst van smartphones, apps, tablets en vele andere toepassingen van mobiel internet. Ik kijk ernaar uit om met wederzijds enthousiasme de kennis en ervaring van onze beide organisaties te combineren en gezamenlijk klanten nog beter te ondersteunen.”

Vodafone weet op deze manier haar winkelbestand op te krikken van 86 Vodafone-winkels naar 176 nieuwe BelCompany en 34 telefoonkopen.nl filialen. Als reden geeft Vodafone aan dat het beter wil inspelen op de groeiende behoefte van klanten aan persoonlijk advies door de opkomst van smartphones, apps, tablets en mobiel internet. BelCompany heeft nog geen reactie gegeven op de overname.

De overname is overigens nog niet geheel beklonken; de overname moet nog voorgelegd worden aan beide ondernemingsraden. Ook moet de NMA nog akkoord gaan met de voorgenomen overname door Vodafone. Macintosh wil zich meer gaan richten op fashion en living, aldus de CEO van het bedrijf in een reactie. Ook laat de eigenaar van BelCompany weten dat in de Telecom, de sector waarin BelCompany en telefoonkopen.nl actief zijn, er sprake is van een verschuiving binnen de abonnementenmarkt van nieuwe aansluitingen naar verlengingen van een bestaande telefoon abonnement.

Deze laatste zijn minder winstgevend voor BelCompany en bovendien hebben de telecomoperators een grotere directe invloed op deze markt. Ook is er voor Macintosh Retail Group in Telecom nog slechts een beperkt aantal groeimogelijkheden in Nederland en is internationale expansie uitgesloten.

Frank De Moor, CEO Macintosh Retail Group: “Afscheid nemen van zo’n prachtige onderneming als BelCompany is niet gemakkelijk. De winkelformule is sinds 1996 van de grond af door ons opgebouwd en uitgegroeid tot de succesvolste telecomretailer van Nederland. De toekomst van Macintosh Retail Group ligt echter in de sectoren Fashion en Living. We zijn er van overtuigd dat verkoop aan Vodafone Libertel een juiste afweging is omdat BelCompany daarmee onderdeel gaat uitmaken van een van de grootste telecombedrijven van de wereld.”

De directie van BelCompany zal in handen blijven van Algemeen Directeur Paul Vreeburg, Directeur Inkoop & Financiën Gerard van Amerongen en Operationeel Directeur Marco Houtman. Het hoofdkantoor van BelCompany blijft gevestigd te Veenendaal.

Over Redactie

De redactie is een telecommunicatie freak in het algemeen zeg maar. De oude koperen draadjes het liefst, maar een Glasvezel kabeltje is ook welkom in het huis. Tevens een liefhebber van : Android, Bodyboarden, Frankrijk, glas wijn, en grieks eten!

Kijk ook

De opkomst van de grote smartphones

Waar voorheen het juist gunstig was dat mobiele telefoons een klein formaat hadden, heeft de …