Sinds zaterdagochtend zijn duizenden Nederlandse toeristen onbereikbaar geworden voor het thuisfront in Frankrijk. Op dit moment werkt KPN met de Franse telecomaanbieder Free Mobile samen om KPN-klanten toegang te geven tot dit netwerk, en Nederlanders kunnen ook via wifi-hotspots mailen of sms’en, aldus het concern.
Dinsdagochtend maakte KPN bekend dat de storing nog altijd niet verholpen kan worden.
Een schadevergoeding? Daar wordt nu al over gesproken, want de KPN wil praten over een eventuele schadevergoeding van de storing als financiële compensatie door de storing op de verbindingen van duizenden klanten in Frankrijk. ,,Maar prioriteit is het oplossen van de storing”, voegt de woordvoerster toe.
Op Het Forum van KPN staat op dit moment enige uitleg om de getroffenen klanten te helpen hiermee. Dan moet je wel internet hebben natuurlijk 🙁
Update. Momenteel is er een tijdelijke oplossing voor klanten die hinder ondervinden in Frankrijk. Via de provider Free is bellen en sms’en mogelijk. Indien Free bereik heeft in het gebied waar je verblijft, kun je Free handmatig instellen op je toestel en aanmelden op dit netwerk. De provider Free is te vinden in ongeveer de helft van Frankrijk, vooral in de steden en in populaire vakantieregio’s zoals de Côte d’Azur.
Op http://qelp.kpn.com staat voor de meeste toestellen beschreven hoe je een ander netwerkt kunt kiezen. Selecteer daarvoor eerst het merk van je toestel, vervolgens het type. Daarna staat er onder het kopje “bellen” de optie: Ander netwerk selecteren. Hier staat per merk en type toestel exact beschreven hoe je een ander netwerk kunt selecteren. Indien het netwerk Free beschikbaar is, kun je deze selecteren en vervolgens gebruik maken van de bel en sms diensten.
Ondertussen blijven wij hard werken aan een definitieve oplossing en zijn wij ons zeer bewust van de overlast die u ervaart. Nogmaals onze excuses voor het ongemak.