Virtuele sim only providers steeds populairder

Uit onderzoek van telecomwebsite Telecompaper blijkt dat virtuele sim only providers steeds populairder worden. In totaal heeft dit type provider nu bijna vier op de 10 contracten in handen. Virtuele providers zijn alle providers die geen eigen netwerk hebben. In Nederland hebben alleen KPN, Vodafone en T-Mobile hun eigen mobiele netwerk. Virtuele providers kunnen dochterbedrijven zijn van één van deze drie providers, zoals Telfort van KPN, maar kunnen ook op zichzelf staande bedrijven zijn, zoals Tele2 of Youfone.

Esimr kunnen verschillende redenen worden bedacht waarom contracten bij virtuele providers aan populariteit winnen. De belangrijkste is waarschijnlijk de prijs. Wanneer men sim only gaat vergelijken, zal in praktisch alle gevallen blijken dat in het geval van sim only contracten, de virtuele providers als goedkoopste uit de bus komen. Meestal geldt dat hoe meer minuten, sms’jes of Megabytes er worden afgenomen, hoe groter het prijsverschil wordt tussen de drie grote providers en virtuele providers. Dit kan oplopen tot enkele tientallen euro’s per maand.

Een andere reden is dat als mensen kiezen voor een abonnement met telefoon, de vraag naar de allernieuwste smartphones lijkt af te nemen. Virtuele providers bieden ook abonnementen met toestel aan, maar kiezen daarbij vaak voor oudere toestellen om de abonnementsprijzen lager te houden. Uiteindelijk betaalt de klant natuurlijk toch voor het toestel, ondanks dat er vaak bij staat dat het gaat om een ‘gratis’ telefoon.

Het grote voordeel dat de drie grote providers hebben, is de naam en het bestaande klantenbestand. KPN wordt bijvoorbeeld vaak geassocieerd met betrouwbaarheid. Mensen gaan er vanuit dat ze een goede service krijgen zodra ze bij de telecomprovider een abonnement afsluiten. T-Mobile mag dan in het verleden negatief in het nieuws zijn geweest op het gebied van klantenservice, de provider was bijvoorbeeld wel de eerste in Nederland die de iPhone van Apple op grote schaal aanbood.

Het blijft de vraag op welke manier de mobiele markt zich zal gaan ontwikkelen. Als virtuele providers, en dan met name diegene die geen eigendom zijn van de grote drie, blijven groeien, zullen de grote providers hun prijzen te verlagen. Dit wordt bijvoorbeeld al verwacht op het gebied van 4G, nu Tele2 de frequenties heeft gekocht om een eigen netwerk te starten. Het is aan de consument om prijzen en voorwaarden te blijven vergelijken om zo het meest geschikte abonnement te vinden.

Over Redactie

De redactie is een telecommunicatie freak in het algemeen zeg maar. De oude koperen draadjes het liefst, maar een Glasvezel kabeltje is ook welkom in het huis. Tevens een liefhebber van : Android, Bodyboarden, Frankrijk, glas wijn, en grieks eten!

Kijk ook

Het verschil tussen 4G en 5G

Het verschil tussen 4G en 5G

Bij draadloze communicatie zijn voortdurende innovaties en ontwikkelingen aan de gang om tegemoet te komen …