Voor diegenen die dit probleem hebben, of dit willen voorkomen, heb ik een handige stappenplan hieronder geplaatst waar je dit probleem mee kunt oplossen. Eerst een aantal korte tips die ik zo ervaren heb :
Afstand WiFi Modem
Zorg ervoor dat de afstand tussen uw Wi-Fi modem/router en uw computer niet te groot is. De duim regel is hiervoor : hoe groter de afstand, hoe zwakker het signaal wordt. Maar gewapend betonnen muren, plafonds en grote metalen objecten kunnen de kwaliteit van het signaal door verschillende kamers in uw huis verminderen.
Radiosignaal
Zoals je misschien al weet, is het ‘draadloos’ internet een radiosignaal wat door de lucht wordt getransporteerd. Andere draadloze apparatuur kan dit signaal verstoren waardoor de kwaliteit afneemt. Plaats deze apparatuur daarom niet te dicht in de buurt van het Wi-Fi modem. Je kunt hierbij denken aan Denk hierbij aan:
- Babyfoons
- Draadloze huistelefoons
- Draadloze lichtschakelaars
- Bluetooth-apparaten zoals printers
- Magnetrons
- Draadloze beveiligingscamera’s
Dit is een goed begin om uw problemen op te lossen. Je kunt een WiFi modem herstarten. Houd er rekening mee dat u eventueel niet bellen of internetten.Haal de stroomstekker van de modem uit het stopcontact, en wacht zeker 10 seconden voordat je de stekker er weer in doet. Dan wacht je netjes een paar minuten, om de modem de tijd te geven om alles weer te activeren. 2.Kabel aansluiten
De beste methode om de snelheid te testen is om uw laptop/pc te verbinden met een UTP kabel met uw modem. Is de snelheid via de aangesloten kabel nog niet goed, dan is er mogelijk een ander probleem, en is het misschien aan te raden om de internet provider te benaderen. Doe voor de zekerheid snelheidstest op http://www.speedtest.nl/ en vergelijk de gemeten snelheid met de snelheid van uw internetabonnement. 3.Vervang de UTP-kabel
Het kan natuurlijk zijn dat uw internetverbinding ook via de kabel niet goed werkt, dan is het zelfs mogelijk dat de UTP kabel zelf een probleem kan zijn. Vervang de UTP-kabel tussen het modem en de computer, en doe de test nogmaals. Koop een CAT5 of 6 UTP kabel minimaal, om ruis en problemen zo min mogelijk te voorkomen. 4.Netwerkinstellingen controleren
Een grote reden van de problemen kan ook betekenen dat er problemen/conflicten zijn met de instellingen van de netwerkkaart. De netwerkkaart in uw computer vangt het internetsignaal op en kan op verschillende snelheden ingesteld worden. Als de instellingen niet goed zijn, heeft dit effect op de internetsnelheid. Er zijn veel oplossingen hiervoor op het internet te vinden voor elke soort verbinding. 5.Test de verbinding fase 2
Zijn bij de bovenstaande punten de snelheid nog niet verbeterd, dan moeten we verder kijken. U haalt de juiste internetsnelheid via een UTP-kabel. Dat betekend dat er geen groter probleem is met uw Wi-Fi modem. Maak de UTP-kabel tussen de computer en het modem los. Wacht tot u een draadloze verbinding heeft en voer nu opnieuw een snelheidstest uit op http://www.speedtest.nl/
Dan maakt u weer een vergelijking tussen de gemeten snelheid van Speedtest, met de snelheid van uw internetabonnement. Is de snelheid nog steeds te laag, dan
6.WiFi Kanaal SelecterenIs dankzij de bovenstaande punten de snelheid nog niet verbeterd, dan moeten we verder kijken. Zoals ik al eerder schreef, haalt u de juiste internetsnelheid via een UTP-kabel.
Dat betekend dat er geen groter probleem is met uw Wi-Fi modem. Maak de UTP-kabel tussen de computer en het modem los. Wacht tot u een draadloze verbinding heeft en voer nu opnieuw een snelheidstest uit op http://www.speedtest.nl/
Het Wi-Fi modem kiest automatisch het beste draadloze kanaal. Helaas kan dit door externe factoren soms niet goed werken. Het kanaal is bijvoorbeeld te druk bezet door andere Wi-Fi modems of routers in de buurt. U lost dit op door het kanaal handmatig in te stellen.
Hoe u een ander kanaal instelt in uw modem, is afhankelijk van het beheertool van uw WiFi model voor kabel of adsl.(Of de router die u gebruikt.)
Is het nog steeds niet opgelost, en mocht je helemaal gek worden nu? Neem dan echt even contact op met de internet aanbieder, want die zal dan eventueel een lijnmeting moeten doen, of een monteur langssturen om de lijnen te controleren in uw huis/buurt/kast.
Hebben jullie nog tips? Dan hoor ik het graag hieronder in de reactievelden!