Het aantal tv-aansluitingen in Nederland is gedurende het eerste kwartaal van 2009 met 0,5 procent gestegen naar 7,95 miljoen. Het merendeel van de groei was afkomstig van digitale tv-klanten, met een plus van 3,9 procent naar 4,155 miljoen. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van onderzoeksburau Telecompaper over de Nederlandse tv-markt.
De Nederlandse kabelaanbieders blijven het tv-landschap domineren. Zij hebben een totaal marktaandeel van 72,4 procent en hebben 50,2 procent van de markt voor digitale tv in handen.
Omgerekend is dat ruim twee miljoen digitale tv-aansluitingen. Satelliet, in omvang het tweede kanaal voor tv, zag de marktaandelen stabiliseren op respectievelijk 13 en 25 procent. TV via DVB-T (Digitenne van KPN) kwam uit op 9,9 respectievelijk 19 procent.
Dankzij Telecompaper houdt vast aan zijn voorspelling, dat er een groei is van het aantal digitale tv-klanten met vier tot vijf procent per kwartaal in de rest van 2009, vooral gedreven door groei bij de kabelaanbieders en KPN.
Kabelaanbieder Ziggo heeft de meeste aansluitingen in digitale tv, na een groei met 58.000 klanten in het kwartaal eindigend op 31 maart 2009, daarmee komt Ziggo uit op 1,18 miljoen digitale tv-klanten.Canal Digitaal, aanbieder van digitale tv via satelliet, verloor opnieuw marktaandeel en kwam uit op 840.000 klanten.
KPN daarentegen groeide tot 835.000 digitale tv-klanten met een marktaandeel van 19,3 procent.
UPC zag zijn aandeel op de digtiale tv-markt dalen naar 16,1 procent ondanks een netto groei in het aantal klanten met 21.500.
UPC eindigde het eerste kwartaal met 670.500 digitale tv-klanten.{Bron Telecompaper}