Internetprovider Orange heeft vooralsnog geen plannen om via ADSL of Digitenne televisie een tv-product te lanceren. De provider brengt vandaag een ADSL-abonnement op de markt dat iets duurder dan de kostprijs is
In de zomer van 2006 zou internetprovider Wanadoo een tv-product op de markt brengen. Die plannen staan voor onbepaalde tijd in de ijskast. Zo laat de provider, die nu Orange heet, aan deze uitgave weten.
De twee andere grote ADSL-bedrijven, KPN en Tele2, sloten overeenkomsten met elkaar waarbij ze hun internetproducten verrijken met tv-diensten. Tele2 is wederverkoper geworden van KPN’s Digitenne. KPN sluist op zijn beurt de live Eredivisie voetbalbeelden van Tele2 door naar Digitenne-kijkers. Orange echter zegt dat het niet werkt aan tv-producten via het eigen ADSL-netwerk noch via een samenwerking met Digitenne.
Circa een half miljoen Nederlandse huishoudens kijken digitale televisie via KPN of Tele2, op een totaal aantal huishoudens van 6,6 miljoen.
Marktstrijd niet met tv
Orange is van plan een groter deel van de ADSL-markt naar zich toe te trekken. Daartoe brengt het vandaag nieuwe abonnement op de markt. Vorige week lanceerde Telecom Italia nog het nieuwe providermerk Alice. Met een abonnement van 30 euro per maand voor internet en bellen claimt het goedkoop te zijn. Orange echter biedt een vergelijkbaar product voor 15 euro per maand, met een minimum contractduur van een jaar.
Met het nieuwe instapabonnement speelt Orange in op het sentiment als zouden veel Nederlanders overwegen een goedkoper abonnement te nemen. Veel zal Orange netto niet overhouden aan het instapabonnement. De de 15 euro gaat bijna 20 procent naar de Belastingdienst en circa 9 euro naar KPN, van wie Orange de ADSL-lijn overneemt. Rond de 3,50 euro blijft over voor ADSL-toegang en -verkeer, flat fee telefonie in de avonden en weekenden en andere bedrijfskosten.