KPN maakt bekend de eenmiljoenste TV-klant te hebben binnengehaald. Aan het eind van 2009 stond de teller op 970.000 en een kwartaal eerder op 924.000. Het merendeel van de 970.000 (880.000) is abonnee van Digitenne, dat sinds 2004 DTT (digital terrestrial TV) aanbiedt. In 2006 kwam daar IPTV bij, thans onder de merknaam Interactieve TV, nu met meer dan 90.000 abonnees.
KPN is met een aandeel van naar eigen zeggen 23 procent de nummer twee op de Nederlandse TV-markt. Eerder maakte KPN bekend VDSL2 uit te rollen, waardoor het bereik van IPTV medio 2010 naar 80 procent van de bevolking gaat. Digitenne is al vrijwel landelijk dekkend.
Het bedrijf waardeert zijn DSL-netwerk op en investeert komende vijf maanden 50 miljoen euro in VDSL-apparatuur. Dat staat internetsnelheden van tientallen megabits per seconde toe. Dan heeft 80 procent van Nederland toegang tot iTV en 70 procent kan die beelden in HD-kwaliteit bekijken.
Zodra KPN reclamecampagnes gaat voeren voor zijn HD-pakket kan het aantal iTV-klanten met meer dan 100.000 per maand toenemen ten koste van bedrijven als UPC en Ziggo.
Uit de toelichting op de cijfers blijkt dat KPN zijn tv-klanten wil verleiden met gratis apparatuur. De eerste digitale ontvanger zou gratis zijn, de tweede (voor in de keuken of slaapkamer) kost 4 euro per maand. Voor nog eens 4 euro extra krijgt de abonnee er een digitale videorecorder bij.
ga zo door
geweldig