Tijdens de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco heeft Google een nieuwe cloud gaming dienst, genaamd Stadia, aangekondigd.
Google CEO Sundar Pichai introduceerde de dienst gisteren tijdens een speciale keynote. Hij omschrijft het als een platform voor iedereen. Google heeft de ambitie om games te streamen naar verschillende apparaten. Met Stadia kan je games streamen van de cloud naar de Chrome browser, Chromecast en de Google Pixel smartphones. De lancering zal dit jaar nog plaatsvinden in onder meer de VS, Canada, VK en Europa.
Project Stream
Google is de afgelopen periode de dienst aan het testen geweest onder de naam Project Stream. Chrome gebruikers konden daarmee games in hun browser streamen. Assassin’s Creed Odyssey was de enige game die ze publiekelijk getest hebben.
Uiteraard komen er veel meer games beschikbaar. Google demonstreerde zelfs een nieuwe functie in YouTube waarbij je naar een clip kijkt van een game, en als het wat voor je is klik je op “play now” om gelijk de game te gaan streamen. Het downloaden of installeren van games is hiermee dus verleden tijd. Bij de lancering zijn games te streamen op laptops, desktops, televisies, tablets, en smartphones.
Stadia Controller
Google zal bij de lancering ook de Stadia Controller beschikbaar maken. Deze lijkt een beetje op een kruising tussen een Xbox & PS4 controller en werkt met de Stadia dienst door direct te verbinden via Wi-Fi, om vervolgens gekoppeld te worden aan een game sessie in de cloud.
Cloud streaming
Het grote voordeel van de dienst is dat je dus geen console of computer meer nodig hebt om te kunnen gamen. Google maakt gebruik van zijn wereldwijde infrastructuur van datacenters om ervoor te zorgen dat servers altijd zo dicht mogelijk bij spelers over de hele wereld zijn. Daar zullen namelijk alle zware applicaties draaien. Het enige waar je dan zelf voor moet zorgen is een snelle internetverbinding. Naar verluid zal je voor Stadia minimaal een downloadsnelheid van 25Mbps nodig hebben om 4K, 60 fps streaming mogelijk te maken. In de toekomst voegen ze daar support tot 8K en 120 fps aan toe.
Eerste game
Een van de eerste games die beschikbaar zal komen voor Stadia is Doom Eternal. Met support voor 4K, HDR en 60 fps. Er is nog geen datum bekend maar de game zal ook beschikbaar komen voor PC, Nintendo Switch, Playstation 4 en Xbox One.
Google start ook een eigen game studio om exclusieve titels uit te gaan brengen. Daarvoor hebben ze Jade Raymond gestrikt, een veteraan op het gebied van games die onder meer gewerkt heeft bij Sony, Electronic Arts, en Ubisoft. Inmiddels hebben al meer dan 100 Game studios een developer kit voor Stadia ontvangen.
Beschikbaarheid
Via Stadia.com kan je jezelf aanmelden om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Google weet vooralsnog alleen te melden dat het in 2019 gelanceerd zal worden. Wat de kosten gaan zijn, en hoeveel games er bij de lancering te spelen zijn is niet bekend. Meer info horen we aanstaande zomer.