Onlangs zijn de resultaten van het 3-maandelijkse onderzoek onder de markt van vaste telecomaanbieders weer gepubliceerd. Hieruit kwam naar voren dat we in toenemende mate kiezen voor een internet, tv en telefonie abonnement bij één en diezelfde provider. Liefst 65% van de Nederlandse huishoudens beschikt over een zogenaamd alles in 1 abonnement. Dat geeft alles in 1 vergelijkingswebsite www.laagsteprijswijzer.nl aan in gesprek met Watdoenwijmet.nl. Daarin wordt geen onderscheid tussen een zogenaamde alles in 1 pakket bestaande uit 3 componenten (vast internet, tv en telefonie) versus een alles in 1 pakket bestaande uit 4 componenten (vast/mobiel internet, tv, mobiele en vaste telefonie). Laatstgenoemde wordt quadplay genoemd en wint aan populariteit, omdat vaste telefonie langzaam maar zeker wordt vervangen door mobiele telefonie.
KPN en Telfort kraken Ziggo
Ziggo geldt al jarenlang als grootste speler bij de zogenaamde tripleplay abonnementen (vaste telefonie, internet en tv). Nu KPN en Telfort zich hier ook steeds meer op gaan richten gaat dit ten koste van het marktaandeel van Ziggo. Hoewel er in 2 jaar tijd circa 6,5 procentpunt marktaandeel is verloren blijft Ziggo nog wel marktleider voor de tripleplay alles in 1 pakketten met zelfs meer dan 50% van de markt. Op het gebied van quadplay lijken de rollen echter omgedraaid. KPN heeft vooral van wege haar mobiele infrastructuur een grote voorsprong opgebouwd en is marktleider op gebied van quadplay alles in 1 abonnementen.
Viervijfde alles in 1 abonnees is tevreden over abonnement
Verder blijkt dat circa 80% van de huishoudens met een internet, tv en bellen tevreden is en bij de huidig aanbieder blijft. Zo’n 10 procent wil wel een alles in 1 pakket houden, maar wacht op een goede aanbieding van een andere provider. 4% wil vast bellen laten vallen en de overige ondervraagden zijn niet geheel tevreden over de klantenservice van de huidige provider en overwegen om deze reden een overstap.
Hoe kiezen we het juiste internetabonnement
Waar we vroeger over de telefoonlijn internetten doen we dit tegenwoordig via de kabel, zonder de telefoonlijn te onderbreken. Daarnaast heeft de opkomst van glasvezel de infrastructuur waar wij gebruik van maken om te kunnen internetten ingrijpend veranderd. Met deze continue ontwikkelingen en verbeteringen is het mogelijk om hogere internetsnelheden te realiseren. Aan de ener kant is dat ook hard nodig, want de websites die we bezoeken zijn complexer geworden (meer datacapaciteit voor onze internetverbinding) en ook ons hele gebruik van het internet is ingrijpend veranderd. Er wordt veel meer gegamed en ook voor een gemiddelde baan is het internet niet meer uit het dagelijkse leven weg te denken.
Providers zitten niet stil
Ook de internetproviders herkennen onze veranderende behoefte voor wat betreft het internetverbruik. Daar passen zij hun abonnementen steeds meer op aan. Wie behoefte heeft aan een hogere downloadsnelheid bestelt voor een paar euro meer een internetabonnement met deze capaciteit. www.aanbiedercheck.nl vergelijkt de abonnementen van tientallen internetproviders en geeft aan dat het voordeligste abonnement een downloadsnelheid heeft van 10 MB per seconde. Dat is voor lichtgebruikers voldoende. Dat wil zeggen een klein huishouden waarbij er niet veel gedownload wordt, enkel websites worden bezocht en er niet teveel apparaten tegelijk gebruik maken van het netwerk. Echter kiezen de meeste mensen voor een downloadsnelheid van tenminste 30MB om traag internet te voorkomen en met meerdere gezinsleden en apparaten te kunnen surfen. Ook is het downloaden van films en muziek bij deze snelheid goed te doen. Voor de “die-hard” gebruiker raden wij snelheden van 100 MB per seconde of hoger aan. Dat zijn gebruikers die multitasken: downloaden van grote bestanden en tegelijkertijd surfen, gamen of met meerdere apparaten verbonden zijn. Onder meer KPN, Ziggo en XS4ALL bieden deze hoge downloadsnelheden aan.