Vanochtend schreef ik dat de storing die gebruikers van KPN en XS4ALL al dagenlang van het internet afsluit, nog niet is opgelost voor een deel dan.
KPN meldde gisteravond dat het de problemen meester was, maar aan het einde van de avond bleken toch weer mensen niet op het web te kunnen.
De XS4ALL-woordvoerder Niels Huijbregts, melde dat even voor middernacht meldingen binnen dat een grote groep internetters van de internetprovider opnieuw geen verbinding kreeg. Netwerkbeheerder KPN had eerder op de avond vrijgegeven dat de problemen grotendeels voorbij waren en zei "nieuwe software te hebben geïnstalleerd op de knooppunten waar het netwerk niet goed functioneerde".
Zo vaak gebeurt het niet dat het op zo’n grote schaal gebeurt, volgens woordvoerder Huijbregts.
Volgens de XS4ALL -woordvoerder hebbenen rond de 50.0000 klanten last gehad van de dagenlange storing, die ook grote aantallen zakelijke KPN-klanten van het web afsloot.
het gaat namelijk om de zogenaamde ATM switches, die noodgedwongen uitgeschakeld zijn, waardoor het ADSL-verkeer, pinverkeer en UMTS-diensten gedeeltelijk uit de lucht moest.
KPN is bezig om de software te updaten, en daarna stapsgewijs één voor één inschakelde om het transportnetwerk in de oude staat te herstellen.
KPN is hard bezig om de onverwachte terugval te analyseren en kon ten tijde van publicatie nog niet vertellen wat de stand van zaken was. We hopen later op de dag meer te kunnen melden.