Officiele Review van Alice ADSL en Telefonie van 2007
In de loop van volgend jaar bekijkt Alice Nederland met welke diensten het zijn portfolio uitbreidt. Dat kan mobiele telefonie zijn, maar ook digitale televisie. Klanten van Alice Fiber, een apart product voor gebruikers van glasvezelnetwerken, kunnen voor 2008 al tv aanvragen bij Alice. Het gaat om internetters in Rotterdam en Amsterdam op de glasnetten die BBned daar exploiteert.
Kijken welke snelheid U kunt halen? http://snelheidscheck.alice.nl
Roel1966: Op zich ben ik redelijk tevreden met Alice na dan wel ietwat vertraging en onduidelijkheid bij de activering van de lijn. Eigenlijk zou de lijn geactiveerd worden op 23-11 waarna ook mijn vaste KPN aansluiting stopgezet was. Na dus contact opgenomen te hebben met de overigens vriendelijke medewerkers van de helpdesk, zou de lijn binnen 2 dagen moeten werken. Na dus op 26-11 weer contact opgenomen te hebben met de helpdeks omdat ik nog steeds geen verbinding had, ging de desbetreffende medewerker er spoed achter zetten. Diezelfde middag was dus de lijn geactiveerd en men heeft dus de daad toch bij het woord gevat.
Mijn adsl verbinding heb ik laatst veranderd van Planet Internet naar Alice. Ik baalde enorm van de hoge abonnementskosten bij XS4All en van het feit dat ik nog steeds 20 euro aan KPN moest betalen terwijl dit bij Alice niet het geval is. Vroeger was veiligheid van je verbinding nog erg belangrijk. Daarom had ik destijds voor XS4All gekozen. Deze stond bekend als de veiligste ADSL provider. Mijn mening is dat dit tegenwoordig niet meer zo veel uitmaakt. Alle ADSL providers bieden veilige verbindingen. Het hebben van virussen op je computer ligt tegenwoordig zo goed als altijd aan je eigen stommiteiten.
Het overstappen was even lastig. Ik moest een datum opgeven wanneer ik wilde overstappen. Dan begin je natuurlijk te zweten omdat je denkt dat je zonder internet komt te zitten. Toch is alles op deze datum keurig verlopen. Installatie was heel gemakkelijk. Handleiding is zo duidelijk dat iedereen dit moet kunnen. Zowel internet als bellen via internet werkte meteen. De snelheid van mijn internet nu met Alice Comfort is vergeleken met mijn oude Planet Internet ADSL Economy abonnementje een immens verschil. Alles gaat gewoon veel sneller en ik beleef nu veel meer plezier aan mijn verbinding. Het echter verschil ligt ‘m echter in de prijs. Ik betaalde bij Planet 26,95 per maand en 20 euro bij KPN. Daarnaast had ik bij KPN ook nog veel variabele belkosten. Het Alice Comfort pakket kost me 29,95 per maand voor zowel 20 MB internet als gratis bellen naar alle vaste nummers binnen Nederland. Bovendien is bellen naar mobiele nummers via Alice veel goedkoper.
Ik zal jullie de details besparen, maar ik ben een klein vermogen kwijt aan de helpdesk echter zonder enig resultaat. Drie weken nadat het had moeten werken werkt het echter nog steeds niet, geen ADSL, geen telefoon. Alice is echter wel zo vriendelijk geweest om m’n KPN op te zeggen zodat in nu al een week helemaal zonder zit. Bij de helpdesk kom je geen steek verder, niemand die kan zeggen wat de huidige status is, laat staan wanneer het opgelost gaat worden. Terugbel afspraken worden niet nagekomen (3x), kortom om gek van te worden.
Bezint eer ge begint! (een paar weken in bezit)
Welke service biedt Alice aan zijn klanten? Voor sommigen van ons, is het een dure grap om elke keer €0,25 cent per minuut te betalen voor een wachtrij van 20 min. Tja, daar is de regering ook nog mee bezig.
Bij een startende ADSL aanbieder zijn altijd aanloopproblemen. Wij noemen als voorbeeld Scarlet, met zijn Beau van Erven Dorens reclame. Die hadden ook aanloop problemen, alleen zijn hun er niet meer uitgekomen. Alice verwacht (en heeft ook al gedaan) de helpdesk uitgebreid met goed personeel.
ServiceNa alles wat ik gelezen heb op diverse sites, weblogs, forums, tweakers.net van dit jaar, is het mij duidelijk dat het helpdesk personaal niet optimaal kennis heeft van zaken. Ze zijn er wel, maar veels te weinig om de aanvraag aan te kunnen.
Een willekeurige reactie van een klant van Alice :
Er is echter een groot probleem met Alice en dat is de helpdesk. De mensen hebben redelijke kennis van zaken maar volgens mij bestaat de gehele helpdesk uit maar een paar personen wat de wachttijd enorm verlengd. En als de helpdesklijn 0,25 cent per minuut kost en je een half uur in de wacht staat moet je concluderen dat dit uitzonderlijk slecht is.
Uiteindelijke Onafhankelijke Oordeel
Natuurlijk heeft Alice opstartproblemen gehad, maar dat is ook wel normaal met een miljoenen budget als Telecom Italia achter je rug. Waarom zij BBNet hebben gekozen als transport kanaal van hun producten is zeer begrijpelijk. Goede contract prijzen, goede infrastructuur, en vooral de expansie drift die beide bedrijven hanteren. Iets wat bijvoorbeeld KPN niet had kunnen leveren….
Telefonie werkt goed, Internet is TOP over het netwerk van BBNet. Het enige wat ze absoluut moeten verbeteren in 2008 is de Helpdesk.
Gouden Tip : Schakel personeel is wat telefonisch capabel is om met (soms) zeer technische verhalen om te gaan. Het is altijd makkelijk om een terugbelafspraak te maken, die niet nagekomen wordt.
ADSL : 9 van 10
Service : 6,5 van 10
Totaal oordeel : 7,8
Waardeloze provider. Telkens storingen aan de telefoon waarbij je een (duur) service nummer moet bellen, en je een maand verder bent (en weet ik veel hoeveel euro) voor er wat gebeurd. 100 keer hetzelfde uitleggen, smeken om een vergoeding omdat je er geen gebruik van hebt kunnen maken. Zelfs overlast ervaren omdat ze (middeen in de nacht) telefoontjes naar totaal andere nummers verkeerd 9naar mij) doorverbinden. Ik betaal liever een 10tje meer bij een ander! (zelfs wel 30 euro) Ook mijn inlogcodes nooit verkregen (die horen ze te sturen, doen ze niet, moet ik ook voor bellen omdat de post niet veilig zou zijn terwijl het in eerste instantie via de post gaat). Echt, wat een ellende! Dit raad ik niemand aan!
ALice is voor ons een ramp geworden. In februari contract gesloten. Vervolgens 2 1/2 maand geen internet, geen telefoon. Vervolgens een 3 mb verbinding welke zeer onstabiel is. Nu is het augustus en worden bestookt met rekeningen die niet kloppen. Financiele afspraken komt men niet na. Ook hebben ze nog vergeten mijn telefoonnummer te porteren en die zijn we nu kwijt. Geen eens een sorry kan er af. Op brieven reageert men niet. Wel veel geld incasseren met hun 0900 nummer. Helaas zijn wij te coulant geweest omdat wij dachten dat het opstartproblemen waren. Bij de consumentenbond, Opta en ConsuWijzer nul op het request,omdat wij een stichting zijn. Dus nu maar naar de geschillencommisie. Nee he. Alice is NIET aangesloten bij de geschillencommissie. Een grote ramp. Maar ja niet zo verwonderlijk, het is Italiaans nietwaar. Waarschuwing aan iedereen, weg wezen bij Alice.