De grootste providers in Nederland zijn zoals iedereen kan dromen: KPN, Hi!, Vodafone, Telfort en T-mobile. Alle providers bieden veel verschillende abonnementen aan; van verschillende prepaid-vormen tot tientallen sim only-abonnementen.
DeLaagsteRekening.nl is een website die voor consumenten de rekeningen van hun mobiel abonnement online automatisch analyseert, waarna het berekent hoeveel er bespaard kan worden.
Er wordt hier dus veel informatie verzameld bij veel verschillende consumenten. Met deze informatie zijn leuke en interessante conclusies getrokken met betrekking tot de Telecom-markt in het algemeen.
De website heeft bijvoorbeeld berekeningen gemaakt over zaken als: ‘opbrengsten voor providers a.d.h.v. Voicemail doorschakelingen.’ Op het moment dat de beller wordt doorgeschakeld naar een voicemail, wordt de beller vaak direct minimaal één hele minuut belkosten berekend. Volgens berekeningen van DeLaagsteRekening.nl trekken de providers bij elkaar, met dit afrekenmodel, ruim 100 miljoen per jaar extra omzet.
Dit zijn schrikbarende cijfers. Er zou echt eens kritisch gekeken moeten worden naar dit soort praktijken, want in feite wordt er 100 miljoen verdiend terwijl er in principe geen echte dienst wordt geleverd.
Daarnaast zijn er nog tal van andere conclusies getrokken in de vorm van “leuke telecom weetjes”, zoals bijvoorbeeld:
– T-mobile gebruikers voeren de langste gesprekken (gemiddeld 140 sec. per gesprek), terwijl KPN gebruikers de kortste gesprekken voeren (gemiddeld 115 sec. per gesprek)
– Hi! gebruikers sms’en het meest: gemiddeld 200 sms’jes per maand (dit komt waarschijnlijk door het feit dat sms’en via Hi! in verhouding met concurrenten goedkoop is)
– Vodafone gebruikers betalen de hoogste rekeningen, gemiddeld €57,- per maand
– Telfort gebruikers bellen het meest naar het buitenland, zo’n 2,5% van alle gesprekken
Voor meer leuke GSM statistieken kun je kijken op Leuke GSM-feiten van DeLaagsteRekening.nl.
Door het bundelen van informatie kunnen websites zoals DeLaagsteRekening.nl de Telecommarkt een stuk transparanter maken.
Conclusies zoals over “de voicemail-omzet” moeten eigenlijk beweging brengen in het herzien van bepaalde afrekenmodellen.
Leuke weetjes zoals het feit dat Hi! gebruikers het meest sms’en, laten consumenten nadenken over hun eigen situatie en of hier geen verbeteringen of besparingen in zijn te behalen.