Veelal ben je wel bekend met waarom je als organisatie gebruik zou moeten maken van promotieartikelen. Zo zouden promotieartikelen tot meer naamsbekendheid, positieve associaties en loyaliteit onder je klanten leiden. Maar wat zegt onderzoek nou eigenlijk? Zorgt een bedrukte pen of een bedrukte smartphonehoesjes ervoor dat de gebruiker eerder bij jullie zouden kopen of bij jullie concurrent?
Er zijn diverse onderzoeken die hebben aangetoond dat mensen die in het bezit van promotieartikelen, het bedrijf eerder zullen herinneren, meer positieve associaties over het bedrijf hebben en meer loyaal zijn naar het bedrijf.
Onderzoek naar de effectiviteit van promotieartikelen zoals telefoonhoesjes
Aan de hand van een vragenlijst vindt Vistaprint bijvoorbeeld bewijs dat mensen meer positief over een bedrijf zijn waarvan ze een promotieartikel hebben gekregen. Maar liefst 52% van de ondervraagden gaf namelijk aan dat ze positiever over een bedrijf waren na het ontvangen van een promotieartikel. Daarnaast gaf 50% van de ondervraagden aan dat ze de verkregen promotieartikelen dagelijks gebruiken. Smartphonehoesjes, paraplu’s en pennen zijn uitstekende voorbeelden van producten die daadwerkelijke gebruikt worden. Ook een origineel relatiegeschenk maakt veelal een uitstekende en blijvende indruk.
Onderzoek naar de effectiviteit van promotieartikelen door DIMA Market Research
Een onderzoek uitgevoerd door het DIMA Market Research laat zien dat het effect van het gebruik van promotieartikelen twee keer zo groot is als het effect van advertenties op tv. Dit is een opvallend resultaat. Aangezien vele marketeers gebruik maken van televisieadvertenties waar vele euro’s in omgaan, kan het dus veel effectiever en goedkoper. Het aanbieden van promotieartikelen aan potentiële klanten is dan ook een efficiënter middel voor bedrijven om betere resultaten te boeken.
Dat promotieartikelen effectiever zijn dan televisieadvertenties heeft er mee te maken dat dergelijke commercials vaak maar voor 30 seconden worden bekeken door potentiële klanten gedurende de gehele linie, terwijl promotieartikelen zoals pennen en notitieblokken maandenlang actief gebruikt worden door de potentiële klant.