Was er niet al eens een test geweest met reclame op je mobiel, en dat het wel heel snel eraf werd gehaald vanwege slechte resultaten?
Nou, KPN gaat in Belgie experimenteren met mobiel internet dat op basis van advertenties aan de man wordt gebracht.
KPN heeft samen met Concentra Media een meerderheidsbelang van 66 procent genomen in Mobile Vikings.
Mobile Vikings is een Mobile Virtual Network Operator (MVNO) die mobiel internet bereikbaar wil maken voor iedereen. Bedoeling is om via contextuele reclame en m-commerce transacties alternatieve inkomsten te genereren, en op die manier het internet gratis te maken.
Sinds de lancering op 1 februari wordt er al samengewerkt met Base. (Net zoals in Duitsland overigens…)
KPN is zich aan het oriënteren op de markt voor mobiel adverteren. Waar telefonie- en sms-tarieven zodanig worden gereguleerd dat de rek op de ARPU op dat vlak bereikt is, daar is er met mobiele data een speelveld aanwezig waarmee nog veel mogelijk is. Voor KPN, maar ongetwijfeld ook voor alle andere mobiele netwerk operators, een interessant gebied om mee te experimenteren: welke businessmodellen werken, welke niet?