Overzicht Webcare Teams Telecom Providers [Update 2011]

Ik vond het tijd om eens een overzicht te maken van de webcare teams van de internet/telefonie/tv aanbieders in Nederland. En ook of ze ‘actief’ zijn op het gebied van service verlening, ipv het aanbieden van producten.

Het kan zijn dat deze lijst niet helemaal compleet is, dus mocht je een twitter tegenkomen die hier niet tussen staan. Reageer dan op het bericht.


Xs4all

Zij zijn absoluut aanwezig op Twitter met diverse accounts, van diverse afdelingen en diensten. Het hoofdaccount (@xs4all) wordt gebruikt door het service center om algemene service te verlenen aan klanten via Twitter.

Ze zitter er echt bovenop met hun diverse accounts. Het past dan ook precies in het plaatje van Xs4all.


KPN

En ook Nederlands grootste aanbieder is aanwezig op Twitter zoals verwacht. Het vreemde is, dat hun ‘hoofd’ twitter account helemaal leeg is :

Een aantal andere afdelingen hebben alwel een twitter account die af en toe een berichtje plaatsen en RT gebruiken. Wel erg weinig te zien op die afdelingen (Digitenne/I-tv). Het @KPN_webcare team is wel duidelijk aanwezig op Twitter.


Telfort

De grote dochteronderneming van KPN zit ook op twitter. Ik heb 2 account kunnen vinden op Twitter, die ook zeer actief zijn in het service bereik van Mobiel en Internet aansluitingen. Goede webcare teams!


Alice

Het bekendste gezicht van Telecom nederland, heeft ook al een mooi Twitter account. Dit twitter account wordt niet echt gebruikt voor service gerichte oplossingen. Hier heb ik maar 1 account kunnen vinden!


Tele2

En ook het Zweedse telecommunicatie bedrijf Tele2, heeft een uitgebreid Twitter portofolio tot hun beschikking. Er is tevens een vacature account opgezet hiervoor. Klachten, opmerkingen tips en trucs worden mooi gedeeld door het Webcare team, dat op twitter zeer actief is en daarbuiten.


Online (Voorheen Orange)

Over deze internet/telefonie provider heb ik helaas niks kunnen vinden. Iemand een Twitter account misschien?


UPC

Zij zijn als eerste begonnen met Webcare teams uit te zetten in Nederland, en dat al meer dan 5 jaar! Op Twitter is er een heel team aanwezig die support, tips en veel meer aangeeft. Hulde! (Leuk Onderzoek trouwens op Slideshare.com)

Ziggo
En ook deze kabel aanbieder is te vinden via het grote Twitter met een eigen webcare/support account. Simpel en to the point. Service verlenen waar het kan, zo niet dan doorverwijzen naar de telefonische helpdesk 🙂

Scarlet Nederland

Met deze internet aanbieder is het droevig gesteld. Een voorbeeld zoals het niet moet. Na lang zoeken kwam ik uit op het Twitter account van de Directeur van Scarlet Nederland (Matthijs Kamp). Via zijn account kwam ik dan weer uit op @scarlet_nl. Zoals je ziet, is hier niet veel beweging te zien.  Dit kan absoluut beter!


ZeelandNet

Deze relatief kleine aanbieder in het zuid-westen van Nederland, hebben ook twitter gevonden. Volgens mij een klein team, maar die wel actief op Twitter zoeken naar problemen van gebruikers.

  • http://twitter.com/ZeelandNetNL (offline…?)


Vodafone (Mobiel & Internet/Telefonie)

Vodafone gebruikt ook twitter om service te verlenen, maar met een hele andere gedachte erachter. Er zijn 2 medewerkers actief op het internet die zoeken naar discussies betreft Vodafone. Meer informatie over dit service team hier.

Interessante Nieuwtjes over Webservice enz.

http://www.nrc.nl/media/article1760860.ece/Eerste_hulp_bij_webdiscussie

http://www.frankwatching.com/archive/2009/01/28/webcare-imago-versterken-effectief-reageren-op-klachten/

http://www.communicatieonline.nl/opinie/bericht/werkt-webcare-wel/

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3019664&;#reacties

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080528_upc_webcare_vodafone_webrelations_whos_next/

Over Redactie

De redactie is een telecommunicatie freak in het algemeen zeg maar. De oude koperen draadjes het liefst, maar een Glasvezel kabeltje is ook welkom in het huis. Tevens een liefhebber van : Android, Bodyboarden, Frankrijk, glas wijn, en grieks eten!

Kijk ook

De opkomst van de grote smartphones

Waar voorheen het juist gunstig was dat mobiele telefoons een klein formaat hadden, heeft de …

5 comments

  1. Ziggo als klantenservice is actief via @ziggowebcare

  2. Het is ook alleen een lijst met Twitter Webcare teams die overal actief of niet actief zijn.

  3. moet controleren:)