De ouderen onder ons kennen natuurlijk de Primafoon, en zo worden ze ook nog regelmatig genoemd als je een medewerker vraagt ernaar. Dit was een winkel van de KPN waar je een vraag kunt stellen over hun producten, en dat kan je natuurlijk nog steeds.
Tegenwoordig voert KPN meerdere merken, en die kunnen ze tot uiting brengen in hun nieuwe multibrandstores in de eerste 3 Kerkrade, IJmuiden en Huizen.Deze nieuwe/oude winkels hebben een bijzondere indeling, omdat hier de merken in elke hoek van het pand worden weergegeven. Dus de ‘harde’ merken : KPN, Telfort, Hi en XS4ALL. Helaas worden andere KPN producten minder naar voren geschoven in de winkel, en dat is toch wel erg jammer.
Het grote risico met een multistore is dat jouw merkidentiteit in een multibrand store niet tot uiting komt of zelfs helemaal wegvalt tussen alle andere merken. Levert ook nog minder sales/marge op, in vergelijking tot andere producten. Waar een merendeel een eigen retailformule starten, blijft KPN bij dit principe, om alle producten onder 1 dak te brengen. Natuurlijk zijn er vele voordelen om met toegewijde ketens van multi brand stores samen te werken is evident,
Kijk, met een monobrand winkel (Dus een store met 1 merk), kan je zoveel meer doen omdat je geen rekening hoeft te houden met een ander merk die ook zijn stempel wil drukken.
De lezing van KPN is het volgende hierin. Directeur Retail Eric Gräve zegt in een eigen KPN magazine, dat de winkels bedoeld zijn om witte plekken in het retailnetwerk op een rendabele manier in te vullen. Het winkelpersoneel draagt neutraal donkergroene bedrijfskleding met KPN-logo.
Er is wel 1 lichtpuntje : XS4ALL is het voor het eerst fysiek te bestellen in de winkel, en dat is een grote stap!