KPN zet maandagmiddag een schadeformulier voor ondernemers en consumenten op zijn website om gederfde inkomsten te claimen als gevolg van de blokkade van twee miljoen webmailadressen door het telecombedrijf.
Schadeclaims worden individueel bekeken, aldus KPN zondagmiddag, maar alleen als die concreet zijn en financieel onderbouwd. Bij De Telegraaf meldden zich in het weekend honderden consumenten en bedrijven die gedupeerd zijn door de ingreep van KPN.
Volgens de juridisch dienstverlener DAS zal het echter nog een hele klus worden voor bedrijven om de geleden s chade terug te krijgen.
,,Het moet juridisch zeer concreet gesteld worden, financieel goed onderbouwd en dan kan KPN zich ook nog eens beroepen op overmacht”, aldus juriste Leontien Brouwers. ,,Maar als bedrijven een directe relatie kunnen aantonen tussen de ingreep en hun schade, dan is er een kans.”
KPN zegt klanten tegemoet te willen komen. De directie stelt niet eerder met het schademeldpunt te kunnen komen, omdat zij bezig is klanten te helpen hun webmail opnieuw in gebruik te nemen. Het telecombedrijf adviseert mensen een nieuw wachtwoord te installeren.
,,Eerst de dienstverlening op orde, dan kunnen we ons volledig storten op het vergoeden van de schade”, aldus een zegsman zondagmiddag.
KPN sloot vrijdagavond alle e-mail via het web tijdelijk af, nadat duidelijk was geworden dat hackers de adres- en inloggegevens van honderden klanten openbaar hadden gemaakt.
[Sinds gisteravond zijn de twee miljoen accounts weer actief, maar niet alle klanten hebben al een nieuw wachtwoord]
Van 539 KPN-klanten zijn gegevens op de site gezet door hackers, waarschijnlijk afkomstig van de webwinkel Baby-Dump.nl. KPN biedt deze mensen een restaurantbon van 100 euro of storting van het bedrag op hun rekening aan. [telegraaf.nl]