Maar wie is Ad Scheepbouwer nu eigenlijk?

Vandaag was het grote nieuws dat KPN, de automatiseerder Getronis overneemt. Niks nieuws natuurlijk, want dat wisten we al. Maar, wie is toch de kale man van de KPN : Ad Scheepbouwer.

Schepen bouwt hij niet, maar hij maakt van KPN op dit moment wel een beter bedrijf dan wat het jaren geleden is geweest. Hieronder een soort levens inzicht in de grote man van KPN.

Wie is Ad Scheepbouwer

Adrianus Johannes (Ad) Scheepbouwer (Dordrecht, 1944) is een Nederlands topman. Sinds 2001 is hij voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN.

Ad Scheepbouwer begon op 16-jarige leeftijd te werken als kelner op een schip. Hoe toepasselijk het ook is…. Regelmatig moest hij bijspringen als barkeeper. Na een reis richting Nieuw-Zeeland kwam hij erachter dat het water er overal hetzelfde uitzag. Hij besloot te gaan werken aan de lopende band bij een zuivelfabriek. Maar hoe harder hij werkte hoe sneller de band ging. Hij kwam er al gauw achter dat hij hier niet op de juist plek zat.

Plots kwam zijn leven overhoop te liggen door een ernstig motorongeluk. Na meer dan een jaar in het ziekenhuis te hebben doorgebracht maakte hij zijn entree op de arbeidsmarkt. Doordat hij voorlopig nog geen fysieke arbeid kon verrichten, kreeg hij de mogelijkheid om op de loonadministratie van het chemiebedrijf Dupont te gaan werken.

Zijn toenmalige baas zag dat hij talent had, maar wilde wel dat hij een diploma zou halen alvorens hij kans kreeg op promotie. Door in de avonduren te studeren, slaagde Scheepbouwer erin zich omhoog te werken via containervervoerder Sealand, luchtvrachtexpediteur Air Express en Pandair (een dochter van het havenbedrijf Pakhoed). Op 23 jarige leeftijd had hij de gehele administatie onder zijn hoede.

In 1988 werd hij door toenmalig minister Neelie Smit-Kroes van Verkeer & Waterstaat gevraagd het toenmalige staatsbedrijf PTT Post te leiden. In de Raad van Bestuur van het staatsbedrijf der PTT (vanaf 1994 KPN) zat Scheepbouwer samen met onder andere Wim Dik. Naast Wim Dik viel Scheepbouwer nauwelijks op, ook omdat er vooral aandacht was voor de telecomactiviteiten van KPN.

In 1997 nam PTT Post het Australische koeriersbedrijf TNT over. Hiermee was PTT Post ineens een internationale speler van formaat. Niet veel later volgde de splitsing van KPN in een telecommunicatiebedrijf (KPN) en een postbedrijf (TNT).

Ad Scheepbouwer werd een succesvol voorzitter van de Raad van Bestuur van TPG Post (voorheen PTT Post en later TNT Post geheten).

Toen KPN in 2001 aan de rand van de afgrond stond door een enorme schuldenlast, stapte Ad Scheepbouwer over naar KPN als opvolger van de afgetreden Paul Smits. Zijn benoeming wekte in eerste instantie verbazing: hij verliet een solide bedrijf voor een onzekere toekomst, en hij was als commissaris van KPN deels zelf verantwoordelijk voor de positie waarin KPN zich bevond.

Scheepbouwer werd het middelpunt van een publieke discussie toen bleek dat hij een omvangrijk optiepakket had gekregen bij zijn overstap.

Door harde saneringsmaatregelen te nemen, slaagde Ad Scheepbouwer er in KPN te redden. Twee jaar na zijn benoeming maakte KPN weer winst en waren de schulden van KPN fors gedaald. Ad Scheepbouwer werd in 2002 benoemd tot topman van het jaar.

 

Over Redactie

De redactie is een telecommunicatie freak in het algemeen zeg maar. De oude koperen draadjes het liefst, maar een Glasvezel kabeltje is ook welkom in het huis. Tevens een liefhebber van : Android, Bodyboarden, Frankrijk, glas wijn, en grieks eten!

Kijk ook

De opkomst van de grote smartphones

Waar voorheen het juist gunstig was dat mobiele telefoons een klein formaat hadden, heeft de …