De callcenters van KPN Contact en klantencontactbedrijf SNT zijn dinsdag slecht bereikbaar, omdat de medewerkers staken voor een betere cao. Ongeveer duizend actievoerende callcentermedewerkers van KPN en SNT hebben zich rond het middaguur verzameld op het Maanplein in Den Haag, laat een woordvoerder van vakbond FNV Abvakabo weten.
De vakbonden eisen voor de komende twee jaar een loonsverhoging van telkens drie procent. KPN, vertegenwoordiger van de werkgevers, houdt vast aan een salarisverhoging voor dit jaar van twee procent. KPN bood hiernaast een nieuwe variabele beloning van tweeënhalf tot vier procent. Die is bedoeld om prestaties te belonen. Abvakabo FNV wil dat werknemers eerst een goed salaris krijgen uitgekeerd, in plaats van een vernieuwd beloningssysteem.
Een ultimatum dat vakbonden Abvakabo FNV, CNV Publieke Zaak en de Bond van Telecompersoneel stelden aan KPN liep medio juni af. De vakbonden zijn daarop vorige week dinsdag met acties gestart. Die dag legden zo’n vierhonderd medewerkers van callcenters in Groningen het werk neer. KPN verontschuldigde zich dinsdag in verschillende kranten voor de slechte bereikbaarheid als gevolg van de werkonderbreking. "Onze oprechte excuses als u vandaag ongemak ondervindt van de beperkte telefonische bereikbaarheid", schreef directeur Klantcontact Jacob Middelkoop in de advertentie.
Calamiteitencentra en veiligheidsdiensten die gebruikmaken van contactcentra van KPN blijven tijdens de werkonderbreking wel bereikbaar. De vakbonden zeggen dat zij liever ook deze medewerkers de kans hadden gegeven om te staken. "Maar aangezien de openbare orde, veiligheid en de volksgezondheid mogelijk in het geding zijn, zijn wij genoodzaakt deze diensten uit te zonderen van de acties", legt Abvakabo FNV uit.
De nieuwe cao geldt voor 3300 medewerkers van callcenters.
Frank