De Consumentenbond heeft aanbieders van internet- en telefoondiensten dinsdag opgeroepen klanten uit eigen beweging te compenseren voor de netwerkstoring bij KPN vorige week. Het telecombedrijf acht het zeer onwaarschijnlijk dat particuliere klanten op compensatie kunnen rekenen. ADSL-internetaanbieder Xs4All laat de deur nog op een kiertje staan. (Zie website)
"Bij een storing van drie dagen zou een compensatie van tien procent van het maandgeld op zijn plaats zijn", rekent de Consumentenbond de aanbieders voor. "Dit zou automatisch in mindering kunnen worden gebracht op de eerstvolgende factuur."
Het telecombedrijf KPN reageert hierop met de boodschap dat klanten altijd een brief kunnen opsturen waarin zij de hinder door de storing, uiteenzetten. "Afhankelijk van de voorwaarden in hun contract krijgen zij daarvoor vervolgens compensatie", legt een woordvoerder van KPN uit. Toch zou daarvan bij particulieren in de meeste gevallen geen sprake zijn.
Xs4all, dat ADSL-internet aanbiedt via het getroffen netwerk, legt uit dat in de contracten met particulieren geen compensatieregeling is vastgelegd bij eventuele storingen. Bij zakelijke klanten is daarvoor wel een clausule opgesteld. Dat zou betekenen dat particulieren niet voor compensatie in aanmerking komen. "Maar zo’n grote storing als nu hebben we nog niet gehad. Dus misschien komen we de klanten deze keer wel tegemoet."
Volgende week verwacht de internetprovider hierover meer duidelijkheid te kunnen geven.
Frank