Zakelijke telefoon gebruikers van KPN (BelZakelijk) opgelet aub. Uw aanbieder KPN stuurt op dit moment een brief met uitleg over nieuwe abonnementen. Op zich niet zo interessant, maar de manier waarop is erg vreemd.
Want wie niet op de brief reageert, zit per 1 januari 2011 vast aan een jaarcontract.
Wat?
In deze brief geeft KPN aan dat de bestaande klanten de mogelijkheid hebben voor één, twee of drie jaar vast te leggen, in ruil voor oplopende korting per jaar. Tevens worden de tarieven voor bellen binnen en buiten kantoortijden, en de verschillen tussen het bellen naar KPN-abonnees of gebruikers die bij een andere provider zitten, vereffend. (Dus duurder…)
Volgens good old Bel Woldring :
“Zeer merkwaardig, dat jaarcontract. Normaal gesproken verwacht je als klant bij het ontvangen van een (mailing)brief over tariefaanpassingen niet dat op hetzelfde moment ook de contractvoorwaarden automatisch worden aangepast. Klanten die niet reageren, worden nu automatisch overgezet op een jaarcontract. Alleen klanten die reageren, behouden hun contract dat op elk moment is op te zeggen.”
Bij zijn website Bellen.com kwamen talloze berichten van boze KPN-klanten binnen. KPN verweert zich heftig hiertegen met het volgende :
“Zowel in de brief én op de antwoordkaart staat duidelijk dat als je je niet voor minimaal een jaar vast wil leggen, je de antwoordkaart moet opsturen. Maar dan loop je wel de korting mis”,
Aldus een woordvoerder vanKPN.
Ook Tele2 stoort zich aan het feit dat klanten die tot 31 december op ieder willekeurig moment kunnen overstappen, vanaf 1 januari ineens voor minimaal een jaar onbereikbaar zijn en wijst erop dat het om een verkapte tariefsverhoging gaat. Volgens eigen metingen gaan ondernemers met de nieuwe tarieven op basis van een gemiddeld belgedrag ongeveer 9% meer betalen.
Telefonieprovider Tele2 dient bij telecomwaakhond OPTA een klacht in tegen KPN wegens misleiding. De OPTA zal de klacht in behandeling nemen.