Het is even stil geweest met Ziggo bij Tros radar, maar kennelijk heeft Radar deze provider weer gevonden. Het consumentenprogramma laat ontevreden klanten vragen stellen over het hoe en het waarom van de vermeende slechte prestaties van de kabelaanbieder. Radar vind het weer een item waard op te televisie. Een nieuwe ronde slecht nieuws van Radar?
Ziggo (Vroeger @home) is sinds vorig jaar een kop van jut geworden, nadat de fusiecombinatie zowel moeilijkheden had met het integreren van de diverse netwerken als met het afhandelen van grote stroom klanten klachten die ze binnenkregen.
De keuze van Radar roept diverse vragen op:
- Doet Ziggo het inderdaad zo slecht in zijn dienstverlening?
- Doet Ziggo het vooral slecht in zijn public relations?
- Of krijgt het bedrijf gewoon geen kans om van zijn slechte imago af te komen?
Doet Ziggo het inderdaad zo slecht in zijn dienstverlening?
Om met de eerste vraag te beginnen: Ziggo heeft de afgelopen maanden inderdaad diverse malen problemen gehad met zijn netwerk. Zo was daar de storing als gevolg waarvan veel zakelijke en Wholesale-afnemers gedurende een aantal uren niet konden bellen – daaronder ZeelandNet.
Recent werd er gemeld dat er een er een megagrote kabelbreuk in geweest in Leidsche Rijn (overigens zijn dergelijke graafincidenten bepaald geen exclusief Ziggo-probleem).
Ook zijn er problemen geweest bij het tv-aanbod van Ziggo. Zo heeft hun interactieve Televisie-product niet naar behoren gewerkt.
Het is moeilijk om er de vinger op te leggen of dit kenschetst dat Ziggo het technisch niet goed voor elkaar heeft, of dat door de recente mediahistorie de naam Ziggo eerder in het nieuws komt dan bijvoorbeeld UPC of KPN.
Beide partijen hebben ook voldoende te maken gehad met de langdurige gevolgen van ondermaatse dienstverlening – niet in het minst in de media en daarmee in de beeldvorming. Ziggo lijkt nu deze positie te hebben overgenomen. Dat Ziggo nog steeds dezelfde problemen heeft met zijn dienstverlening als een jaar geleden, lijkt minder waarschijnlijk.
Doet Ziggo het vooral slecht in zijn public relations?
Ook daar valt een en ander op af te dingen. Tijdens de telefoniestoring scoorde ZeelandNet door direct aan te kondigen alle klanten schadeloos te stellen. Ziggo kon eenzelfde stap niet zetten, omdat het hier niet ging om consumenten maar om wholesale-afnemers en zakelijke eindgebruikers moet wie al vaste afspraken liggen over schadeloosstelling bij storing. En met een aanbod van gratis films kijken aan Interactieve TV-abonnees die last hebben gehad van storingen, laat Ziggo zien wel degelijk te weten hoe het op een goede manier in de publiciteit dient om te gaan met een zelf veroorzaakt probleem.
Of krijgt het bedrijf gewoon geen kans om van zijn slechte imago af te komen?
De naam is nog bekend uit het recente verleden, dus is het makkelijk scoren voor media en consumentenprogramma’s. Een troost voor Ziggo: veel consumenten stemmen met de voeten. Het bedrijf realiseerde over het eerste halfjaar van 2009 niet alleen een hogere omzet, maar wist het aantal digitale tv-klanten met 39 procent te vergroten tegen een afname van het aantal analoge kijkers met slechts 1,5 procent. Daarmee scoorde Ziggo bijvoorbeeld beter dan rivaal UPC.
Misschien wordt het tijd voor de heren en dames in onder meer Hilversum in ieder geval hoog tijd om eens realistisch te kijken naar welke bedrijven minder goed scoren op het gebied van dienstverlening. De kans is groot dat Ziggo dan een stuk lager zou komen te staan op het lijstje van jut. Maar het is nou eenmaal makkelijker om te scoren door incidenten te belichten dan door te melden dat een bedrijf het beter doet, of in ieder geval niet slechter dan gemiddeld.
Frank