Op woensdag 15 oktober 2008 onthulde wethouder Baldewsing van de gemeente Den Haag de eerste telefooncel met reclame in de hofstad. Den Haag krijgt 96 van deze telefooncellen, verspreid door de hele stad.
De nieuwe telefooncel is vierkant en heeft geen deur. Hierdoor is de cel beter toegankelijk voor minder validen. Daarnaast is één zijde voorzien van een van binnenuit verlicht reclamepaneel. De cel kan met een kleine aanpassing worden uitgerust als WiFi opstelpunt en biedt daarnaast ook een sms-service.
In december 2008 vervalt voor KPN de wettelijke verplichting om te zorgen voor een telefooncel op elke 5000 inwoners. KPN haalt de onrendabele cellen naar aanleiding van deze beslissing niet meteen weg, maar geeft eerst alle gemeenten de gelegenheid om te oordelen over nut en noodzaak van de telefooncellen in hun plaats.
In overleg met de betrokken gemeente kijkt KPN vervolgens hoe deze behoefte kan worden ingevuld. Gemeenten kunnen cellen bijvoorbeeld subsidiëren of kiezen voor cellen met reclame. Voor de gemeente Den Haag betekent dit dat van de 144 cellen er 110 kunnen blijven staan: 96 met reclame en veertien zonder.
Frank