Na een Technisch naspeurwerk van interne specialisten van KPN, heeft uitgewezen dat een bug in de software van de ATM-nodes de grootste netwerkstoring ooit in Nederland heeft veroorzaakt. Oftewel een falend register zoals in vaktermen wordt genoemd.
"De oorzaak zat in een softwarefout", stelt KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn afgelopen woensdag tegen Webwereld.nl "In de switches zit een registerfunctie die capaciteitsaanvragen verwerkt. Dat register wordt ook geacht dubbele en driedubbele aanvragen eruit te wieden, om overbelasting te voorkomen. Maar dat laatste werkte niet, dat deed ‘ie niet."
Maandagavond 12 mei trad door dit mankement een overbelasting op in de ATM-backbone van KPN. Als één switch eenmaal overbelast raakt, dan reset die automatisch om zichzelf te ‘genezen’. Maar daardoor wordt wel de opgebouwde (over)capaciteit van deze switch afgewenteld op andere nodes, die vervolgens als dominostenen omvielen, zo onderkent KPN.
Het gevolg is al algemeen bekend : een dagenlange storing bij providers als XS4All, Telfort en Solcon, maar ook van umts-masten en pinbetaalautomaten bij zakelijke klantenn
Yep, tis triest.
En vandaag van xs4all te horen gekregen dat
de storing nog steeds niet helemaal is opgelost, en we zitten inmiddels op half juni…..