Vanuit portugal, hier een nieuwsbericht.
Toen de consumentenbond op 31 augustus j.l met een leuk lijstje kwam aanzetten, was het even schrikken voor de KPN. Nu hebben ze een persbericht de deur uitgedaan voor een charme offensief die eigenlijk allang bestaat, maar nog nooit is ingezet. Nu is moment daar, ook na de staking van gisteren.
Op de website van KPN : http://www.iksluitjeaan.nl/ roepen ze iedereen op om ’ambassadeur van KPN te worden’. Om het extra aantrekkelijk te maken, benadrukt KPN dat dat helemaal gratis is.
Gratis is in dit geval een wat merkwaardige omschrijving. De ambassadeurs mogen namelijk gratis aan het werk voor KPN. In hun vrije tijd moeten ze abonnementen slijten aan vrienden, familie en collega’s. Per nieuw aangebrachte klant krijgt de ambassadeur vijftien euro, al wordt dat pas uitbetaald zodra minimaal vier klanten zijn binnengehengeld.
Voor een bedrijf als KPN is het werven van een nieuwe klant voor vijftien euro een koopje: zeker bij dure gecombineerde producten als internet en telefonie zijn de vergoedingen die tussenpersonen krijgen veel royaler. Bovendien zijn vier nieuwe klanten nog niet zo snel gevonden, dus is de kans dat KPN daadwerkelijk tot uitbetaling overgaat niet al te groot.
Het imagoprobleem van KPN laat zich dan ook niet oplossen door zo’n goedkope marketingtruc, waarbij het telecomconcern haar eigen klanten misbruikt. Nieuwe klanten komen pas zodra KPN gewoon goede service biedt. (Volgens de telegraaf)