De introductie van goedkoop breedbandinternet en internet bellen door KPN dochter Telfort heeft geleid tot verbazing en zelfs wrevel onder abonnees van KPN dochters Xs4all, HetNet en Planet.
De afgelopen dagen gaan er steeds meer stemmen op, die zeggen dat het communicatieconcern bezig is, zich te bezinnen op de veelheid van merken voor vaste – en mobiele telefonie, televisie en internet. En dat ze een aantal gaan ‘afstaan’ of in de etalage zetten.
De klant zou door de merkenbomen het bos niet meer zien, en zo ook de administratie ervan. Verhalen dat Planet.nl wordt afgestoten en dat het bedrijf uit Dag stapt, worden categorisch niet beantwoord.
De prijsverschillen tussen Telfort en de KPN dochters zijn erg groot geworden. De concurrent Telfort kwam afgelopen week met een tegen aanbieding van internet tot 20 Mb downloadsnelheid, voor nog geen twintig euro per maand. Dit is natuurlijk een klap in het gezicht.
De echte kenners verwachten deze eventuele verkoop echter niet. ,,Planet Internet zal eerder worden omgezet naar een ander soort merk. Zegt Ed Achterberg van Telecompaper.
,,Verder zullen, denk ik de nieuwe internetaanwinsten Speedlinq en Tiscali bij Telfort worden ingebracht.’’
Telecomlog zegt het volgende :
Telecomlog verwacht niet dat KPN een sanering zal doen in deelnemingen noch in merken. De merken strategie is briljant. Een eigen merkt voor elke doelgroep, Het Net, Planet, Tiscalli, Telfort, Simyo, Hi, Ay Yildiz zijn allemaal succesvolle merken, dus waarom veranderen? En ook op een transparante markt zit KPN niet echt tewachten.
KPN zal een duidelijkere identiteit moeten ontwikkelen voor een aantal producten. Elk product zijn doelgroep/markt. Nu zijn er aantal merken die hieraan gaan knabbelen. De hamvraag is : Welke richting wil KPN met deze internet providers. Xs4all, HetNet, Planet, KPN Internet, Telfort, Speedlinq. Wat zijn ze, en welke plek nemen ze in?