Wat doen wij met Apple?
Onlangs werd duidelijk dat de regering van Ierland in beroep zal gaan tegen de uitspraak van de Europese commissie om Apple Inc. In Ierland een belastingaanslag van 13 miljard Euro te sturen. De Ierse regering is bang dat deze maatregel de goede relatie tussen de Ierse overheid en de talloze internationale bedrijven zal schaden. De Europese commissie had eind augustus al geoordeeld dat Apple ten onrechte heeft geprofiteerd van het belastingvoordeel dat door de Ierse regering geboden werd. De Ierse regering vreest dat door deze uitspraak de Ierse economie en werkgelegenheid een gigantische klap zal krijgen. Ierland zal terug gaan naar het economische niveau van de jaren 80.
Belastingvoordeel Apple:
Het totaalbedrag van de belastingaanslag is gebaseerd op de behaalde omzetten van Apple vanaf 1991. In totaal is dit belastingvoordeel nu opgelopen tot 13 miljard Euro. Een onterecht gekregen voordeel waar de Europese commissie nu aanspraak op maakt. In 2011 registreerde Apple een winst van 22 miljard Euro waarvan slechts 50 miljoen Euro belastbaar was voor de Ierse overheid. Op basis van deze berekening betaalde Apple slechts 0,05 procent effectieve vennootschapsbelasting terwijl het tarief van de reguliere vennootschapsbelasting 12.5 procent bedraagt. In 2011 behaalde Apple hierdoor een belastingvoordeel van bijna 2.7 miljard Euro. De belastingaanslag van 13 miljard Euro is de grootste naheffing die ooit door de Europese commissie werd opgelegd. Tot voor kort was de naheffing van 1.4 miljard Euro uit 2015 op het Franse energiebedrijf EDF de grootste.
Schuiven met omzet:
Wereldwijd zetten overheden vraagtekens op de manier waarop Apple met de omzetcijfers omgaat. In veel gevallen worden grote delen van de omzet weggeschreven op moederbedrijven die in fiscaal gunstige landen zijn gevestigd. Zo wordt het grootste deel van de Europese omzet bijvoorbeeld overgeheveld naar het Europese hoofdkantoor in Ierland. Ook in andere delen van de wereld maakt Apple veelvuldig gebruik van deze constructies zodat het bedrijf aanzienlijk minder omzetbelasting hoeft te betalen. In de Verenigde Staten ligt Apple wegens grootschalige belastingontduiking zelf zwaar onder vuur
Apple Benelux:
Het kantoor van Apple Benelux in Amsterdam is verantwoordelijk voor de markten België, Luxemburg en Nederland. Ook hier maakt het bedrijf gebruik van de Europese belastingconstructie. Ook in 2012 werd het merendeel van de winst overgeheveld naar de Ierse moedervestiging waardoor de winst op de Benelux markt slechts 42 miljoen Euro bedroeg. Over dit bedrag heeft Apple Benelux wel trouw de omzetbelasting van 5 miljoen Euro betaald. In werkelijkheid lag de winst voor de Benelux op ongeveer 2 miljard Euro. Op basis van deze berekening heeft Apple Benelux slechts 0.2 procent omzetbelasting betaald waardoor de Nederlandse staat ruim 450 miljoen Euro is misgelopen.
Winkelprijzen:
Door deze enorme belastingvoordelen mag je verwachten dat de prijzen voor de Apple producten voor de consument interessant zouden zijn. Niets is echter minder waar. De prijzen voor de Apple producten zijn gebaseerd op een historische naamsbekendheid. Jarenlang heeft Apple zijn naam waar gemaakt als innovator, maar is op deze positie nu ruim voorbij gestreefd door Samsung. Ook andere technologiebedrijven zoals het Chinese Huawei en het Amerikaanse Microsoft (Nokia) en Google staan op het punt Apple voorbij te streven als het gaat om technologie. Hierdoor mag je verwachten dat Apple zijn consumentprijzen zal moeten aanpassen. Vooral door de sterke concurrentie en het immense belastingvoordeel mag je dit eigenlijk ook wel verwachten.
Wat doen wij met Apple:
Omdat Apple aan de basis stond van de markt voor mobiele communicatie, zijn veel mobiele gebruikers trouwe gebruikers van Apple producten. Nog steeds willen deze mensen niets anders dan een iPhone omdat zij uitstekend overweg kunnen met het iOS besturingssysteem. De marketing van Apple is dan ook grotendeels gericht op merkentrouw. In de winkels zijn nu echter steeds meer smartphones en tablets van andere merken te vinden die een gelijke of betere functionaliteit bieden dan de Apple producten. Zo heeft het Android besturingssysteem voornamelijk ten koste van Blackberry een opmerkelijke opmars gemaakt. Het Windows besturingssysteem wordt door steeds meer zakelijke gebruikers geadopteerd omdat het naadloos aansluit op de kantoorautomatisering. Hieruit mag duidelijk zijn dat het merk Apple onder zware druk staat en steeds meer marktterrein aan het verliezen is. Voor de consument komt het moment van een keuze steeds dichter bij. Blijft men trouw aan Apple of kiest men voor betaalbare innovaties?