KPN besloot onlangs om de eigen glasvezelproviders (Concepts ICT, XMS, KickXL, Lijbrandt) vanaf maart verder te laten gaan onder de merknaam Telfort.
De kleine glasvezelproviders werden afgelopen jaar overgenomen door KPN. Het streven is om met Telfort goedkopere abonnementen aan te bieden.
Op dit moment bestaan de netwerken in Nederland al grotendeels uit glasvezel. Echter, vanaf de wijkcentrale tot aan de woning zijn de netwerken nog voorzien van coax (koper). In Nederland worden nu steeds plekken voorzien van FTTH (Fiber To The Home). Daarmee zijn bewoners niet meer afhankelijk van het netwerkgebruik in de buurt, zoals dit wel het geval is bij ADSL en kabel. Toch gaan de nodige investeringen gepaard met de aanleg van glasvezel tot aan de woning. En het is niet vanzelfsprekend dat de bewoners daadwerkelijk overstappen op een glasvezelabonnement.
Toch kiezen steeds meer consumenten voor een dergelijk abonnement, blijkens de vierde kwartaal cijfers van KPN. De provider wist meer breedbandklanten (35.000) aan zich te binden, waaronder klanten die voor glasvezel kozen. Inmiddels is de strijd op de telecom markt losgebarsten.
Zo is Ziggo in een aantal gemeenten campagnes begonnen om bewoners te weerhouden niet voor glasvezel te kiezen. Volgens de provider zijn er op dit moment te weinig verschillen tussen kabel en glasvezel en is de consument alleen maar duurder uit.
Op dit moment blijken de populairste abonnementen, ongeacht het type aansluiting, een vergelijkbare internetsnelheid te hebben. Toch kan Telfort met de glasvezelabonnementen hoge ogen gooien.
Op de lange termijn worden mogelijkerwijs de voordelen steeds beter zichtbaar, bijvoorbeeld de hoge up- en downloadsnelheid of de kwaliteit van digitale televisie.
Daarnaast wordt ingezet op de prijsbewuste consument en lijkt een vergelijking tussen kabel en glasvezel op basis van prijs/kwaliteit steeds gangbaarder.
Naast de voordelen op basis van snelheid en kwaliteit van de diensten kan met glasvezel ook meer concurrentie ontstaan op de telecommarkt.
Met kabel is de consument afhankelijk welke provider beschikbaar is in de regio. Het blijft gissen, maar glasvezel lijkt bezig aan een stevige opmars.