Breedbandmarkt blijft groeien in 2015

De breedbandmarkt in Nederland blijft groeien aan het einde van het jaar, waardoor we dit jaar al uitkomen op een 92,5% van elk huishouden, heeft een snelle ‘breedband’ aansluiting.

Zo was er ook groei bij de kabelbreedband, na een zeldzame daling in het tweede kwartaal van 2015.  Breedband via glasvezel groeide met 5,8 procent in het kwartaal om eind september uit te komen op 13 procent van de breedbandmarkt. De groei van breedband via kabel was bijna 1 procent in het derde kwartaal, naar een totaal van 3,28 miljoen verbindingen.

Gelukkig is de kabelaansluiting nog steeds de grootste breedbandtechnologie van Nederland, maar de daling van DSL is nog steeds in gang. Steeds meer huishoudens gaan weg van de DSL verbinding. Dit jaar hebben 2,9 miljoen huishoudens een DSL aansluiting. Het marktaandeel van DSL kwam daarmee onder de 41 procent uit.

De grootste kabelaar van Nederland, Ziggo, groeide weer in het derde kwartaal. Ziggo kreeg er 29.000 aansluitingen bij, maar KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel) groeide net iets harder met 31.000 nieuwe aansluitingen. Aan het einde van het kwartaal was Ziggo nog steeds de grootste met een marktaandeel van 43,6 procent. Het aandeel van KPN groeide met 0,1 procentpunt, om uit te komen op 40,5 procent. Dit is hetzelfde niveau als aan het einde van 2013.

De verwachting is dat glasvezel en kabel blijven groeien, waarmee de aanhoudende daling DSL kan worden gecompenseerd. Voor de periode 2015-2019 wordt een gemiddelde groei per jaar van 1,9 procent voorspeld in het aantal breedbandverbindingen, en verdere dalingen op DSL gebied. Ik verwacht zelf dat we na 2020 onder de 25% DSL aansluitingen komen.

Over Redactie

De redactie is een telecommunicatie freak in het algemeen zeg maar. De oude koperen draadjes het liefst, maar een Glasvezel kabeltje is ook welkom in het huis. Tevens een liefhebber van : Android, Bodyboarden, Frankrijk, glas wijn, en grieks eten!

Kijk ook

Alles-in-1-pakket verdrijft losse abonnementen

De consument is steeds minder geïnteresseerd in losse televisie-, telefonie- en internetabonnementen, maar kiest meer …