KPN Teletolk – Nieuwe tekst en beeldbemiddelingsdienst

KPN lanceert op 1 oktober 2013 de nieuwe tekst- en beeldbemiddelingsdienst voor mensen met een auditieve beperking of spraakbeperking: KPN Teletolk. Met deze dienst kunnen doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen met tekst, spraak en beeld.

KPN Teletolk maakt het mogelijk voor dove en slechthorende mensen en mensen met een spraakbeperking om te bellen met een persoon die gebruik maakt van reguliere telefonie, en vice versa. Gebruikers kunnen kiezen of ze het gesprek willen laten bemiddelen in tekst of beeld. Bij tekstbemiddeling worden de gesproken woorden omgezet in tekst. Bij de beeldbemiddeling zitten tolken klaar om de gesproken taal om te zetten naar gebarentaal, en andersom.

Gebarentaal

In Nederland zijn circa 15.000 volwassen doven die gebarentaal gebruiken. Vanaf oktober kunnen zij via KPN Teletolk bellen met horende mensen in hun voorkeurstaal: de Nederlandse Gebarentaal. De beeldbemiddeling zal uitgevoerd worden door gediplomeerde en geregistreerde gebarentolken. Naast gebaren kunnen gebruikers in het gesprek ook gebruikmaken van spraak, spraakafzien en Real Time Text (RTT).
Mensen met een auditieve beperking of mensen die een spraakbeperking hebben maar geen gebarentaal beheersen, kunnen bellen naar de tekstbemiddelingsdienst waar een medewerker van KPN Teletolk het telefoongesprek met een horende persoon voor hen bemiddelt in tekst.

KPN Teletolk dienst
KPN Teletolk dienst

Total Conversation (Signcall software)

De nieuwe bemiddelingsdienst zal de huidige analoge tekstbemiddelingsdienst van KPN vervangen. Het nieuwe platform is volledig digitaal waardoor gebruikers kunnen bellen via een smartphone, tablet of computer. De dienst werkt volgens de standaard van Total Conversation. Total Conversation is internationaal geaccepteerd als de standaard voor telefoongesprekken met tekst, spraak en beeld.

Signcall levert dit in Nederland en is de samenwerking aangegaan met KPN.

De nieuwe bemiddelingsdienst is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken naar aanleiding van een wijziging in de Telecomwet. De nieuwe dienst gaat uit van een gelijkwaardige toegang tot het reguliere telefonienetwerk voor iedereen. KPN werkt hierin samen met nWise, Berengroep, Volt Delta en SNT. De toewijzing van het ministerie geldt voor een periode van vijf jaar.

Meer informatie over KPN Teletolk is terug te vinden op http://www.kpnteletolk.nl/

 

Over Redactie

De redactie is een telecommunicatie freak in het algemeen zeg maar. De oude koperen draadjes het liefst, maar een Glasvezel kabeltje is ook welkom in het huis. Tevens een liefhebber van : Android, Bodyboarden, Frankrijk, glas wijn, en grieks eten!

Kijk ook

0624001200

Informatie over Telefoonnummer 0624001200

Het telefoonnummer 0624001200 is gekoppeld aan de klantenservice van Odido, het bedrijf dat eerder bekend …