Er is trouble in het land van mobiel internet, en het controleren ervan.
Wat is er gebeurd.
KPN heeft tijdens haar strategie planning van afgelopen dinsdag in London, een aantal zaken bekend gemaakt. Waaronder het omstreden DPI technologie ervan in het analyseren van dataverkeer bij mobiele klanten.
Hier een stukje uit het persbericht hiervan : (En hier gewoon het filmpje ervan..!)
- KPN heeft niet afgeluisterd en meegekeken bij gesprekken en berichten van klanten, niet de privacy wet-en regelgeving overtreden en niet de algemene voorwaarden geschonden bij het meten van dataverkeer. Dat blijkt uit een intern onderzoek dat KPN heeft verricht naar aanleiding van berichtgeving over het gebruik van DPI-technologie.
- KPN is bereid mee te werken aan extern onderzoek van terzake bevoegde instanties.
- KPN erkent dat er onduidelijkheid is ontstaan door uitspraken op de strategiedag afgelopen dinsdag in Londen, toen werd gesuggereerd dat KPN dataverkeer van individuele klanten volgt.
Reactie Raad van Bestuur KPN:
“Ik vind het heel vervelend dat een verkeerde indruk is gewekt. Iedereen in Nederland kan erop vertrouwen dat we volstrekt vertrouwelijk met gegevens van klanten omgaan. We kijken nooit naar de inhoud van telefoontjes, berichten en data. Dat willen we niet en dat mogen we ook niet’ , aldus Baptiest Coopmans, lid van de Raad van Bestuur van KPN. We analyseren dataverkeer om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen en om onze netwerken up-to-date te houden, maar we kijken nooit op individueel niveau naar gegevens.”
Telecomtoezichthouder Opta vindt dat KPN de omstreden Deep Packet Inspection (DPI) technologie niet zou moeten inzetten om het dataverkeer van zijn klanten te analyseren. ,,In onze ogen is het een te vergaand instrument”, zei een woordvoerster vrijdag middag.
Er zijn volgens haar alternatieve instrumenten waarmee KPN naar het dataverkeer kan kijken. ,,DPI is niet nodig.”
De Opta is niet aan zet om een onderzoek naar het telecombedrijf uit te voeren, aldus de zegsvrouw. Ze reageert hiermee op een oproep die de Consumentenbond op zijn website doet aan de Opta en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) om de kwestie onder de loep te nemen. ,,Het sentiment is dat KPN vooral de privacy van klanten aantast. Een onderzoek door het CBP ligt op basis van onze wettelijke bevoegdheden meer voor de hand.”
Het CBP wil nog niet reageren op de oproep van de Consumentenbond.
Maar ook Vodafone geeft het gebruik toe van DPI kennelijk (Tweakers)