Wat doen wij met empathisch vermogen?

Wanneer commiteren mensen zich?

Klantvriendelijkheid is wat elk bedrijf wenst uit te stralen naar hun klanten. Het is van cruciaal belang om de klant centraal te stellen en je eigenbelang doen vervagen. Op deze manier realiseren we die klantvriendelijkheid en zijn klanten eerder bereid om zichzelf te commiteren. Het klinkt erg simpel maar iemand behandelen zoals je zelf behandelt zou willen worden is vaak het moeilijkste wat er is. Dit vergt empathisch vermogen in het eigen karakter maar dit is gelukkig voor een groot deel aan te leren.

Klantvriendelijkheid is niet een verhaal ventileren

Mensen zijn geneigd om hun verkoopverhaal te ventileren zonder daarbij rekening te houden met de wensen van de (potentiële) klant. Daarom moet men ten eerste luisteren naar de verlangens van diegene voor zich. Zo hebben mensen ten eerste het gevoel dat zij begrepen en gehoord worden. Ten tweede kan de verkoper zijn verhaal optimaal afstemmen op de verkregen informatie.

Verplaatsen in de ander

Veel verkopers vinden het moeilijk om zich te verplaatsen in de klanten voor zich. Het eigenbelang van geld verdienen is een dominante factor die als strobreed in de weg ligt in dit klantenproces. Het is daarom het advies om op lange termijn te blijven denken. Wanneer je bijvoorbeeld een verkoper de goedkopere versie aanbiedt zal deze klant deze oprechtheid waarderen en in de toekomst trouw bij jou terugkomen. Een klant verliezen is tevens makkelijker dan een klant krijgen.

Actionfase

Wanneer een eerlijke informant gecombineerd wordt met een assertieve stijl van beslissingsvorming, is dit een perfecte mix wat een goede verkoper betaamd. Wees daarom ook niet bang om besluiten voor iemand anders te maken. Wanneer daadkrachtig en oplossingsgericht verkopen gefundeerd is met eerder verkregen informatie zal dit het gewenste resultaat opleveren.

Be yourself!

Hierin is het altijd vooropgesteld om jezelf te blijven en nieuwsgierig te blijven naar de mensen om je heen. Een toneelspel met de bijbehorende lichaamstaal is louter af te lezen en prikken klanten direct doorheen. Het kost daarbij veel meer energie om een masker op te zetten. Wanneer een verkoper zichzelf blijft verkrijgt deze persoon energie van diegene voor zich en blijft het voor iedereen leuk. Het is ten slotte niet de bedoeling dat klanten een acteur inhuren en geen broodjes kopen die de verkoper zelf voor geen goud zouden eten. Er zijn buiten dat wel acteurs die je wegwijs kunnen maken in de wereld van klantvriendelijkheid.

Over Gerard Ubert

Een gestoord maar zeker creatief brein die in staat is om verschillende hersenspinsels op papier te zetten. Mijn specialisaties: Consumenten electronica, Sociale items en suggestieve blogs.

Kijk ook

De opkomst van de grote smartphones

Waar voorheen het juist gunstig was dat mobiele telefoons een klein formaat hadden, heeft de …